Στη νότια ακτογραμμή της Αθήνας, ένα πολυαναμενόμενο σχέδιο για τη μετατροπή του πρώην αεροδρομίου της πόλης στη μεγαλύτερη έξυπνη πόλη της Ευρώπης έχει επιτέλους μπει δυναμικά σε τροχιά υλοποίησης, τονίζει σε ρεπορτάζ του το πρακτορείο Bloomberg, αφιερωμένο στο πρότζεκτ του Ελληνικού.
Μετά από μια δεκαετία καθυστερήσεων, σημειώνει, το όραμα του Ελληνικού είναι επιτέλους απτό. Ο Riviera Tower, που σύντομα θα είναι ο πρώτος ουρανοξύστης της Ελλάδας, αρχίζει να υψώνεται. Σιδερένιοι σκελετοί διαμερισμάτων σχηματίζονται. Στεκόμενος κανείς στην περιοχή, με θέα τον Σαρωνικό από τη μια πλευρά και τον πύργο από την άλλη, μπορεί να φανταστεί πια τη μελλοντική πόλη, η οποία θα διαθέτει ανοικτούς χώρους, βιώσιμες πηγές ενέργειας και άφθονο πράσινο, το οποίο λείπει από την Αθήνα, υπογραμμίζει το Bloomberg.
Πως θα είναι ο Marina Tower, ο ουρανοξύστης των 45 ορόφων με τα 200 διαμερίσματα, όταν θα ολοκληρωθεί
“Υπήρχε δικαιολογημένη δυσπιστία” στις πρώτες μέρες του έργου, δηλώνει στο πρακτορείο ο ισχυρός άνδρας της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου, που ηγείται του πρότζεκτ.
Απλωμένο σε 6.200 στρέμματα 20 λεπτά με το αυτοκίνητο από το κέντρο της πρωτεύουσας, το Ελληνικό, όπως σημειώνει το Bloomberg, θα μεταμορφώσει τόσο την ακτογραμμή όσο και τη χώρα. Είναι το είδος των πρότζεκτ που λαμβάνουν χώρα συνήθως στην Κίνα ή στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και ένα σημάδι της ανάκαμψης της Ελλάδας μετά την κρίση χρέους, αλλά και του επακόλουθου ενθουσιασμού των επενδυτών, τονίζεται στο ρεπορτάζ. Η πρόβλεψη είναι το πρότζεκτ θα προσθέσει 2,5 ποσοστιαίες μονάδες στο ΑΕΠ της Ελλάδας, θα δημιουργήσει έως και 80.000 νέες θέσεις εργασίας και θα δημιουργήσει φορολογικά έσοδα άνω των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ μετά την ολοκλήρωσή του το 2037. Αναμένεται επίσης να προσελκύει επιπλέον ένα εκατομμύριο τουρίστες ετησίως, οι οποίοι θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε ένα ξενοδοχείο Mandarin Oriental και ένα ολοκληρωμένο καζίνο-θέρετρο για να καταλύσουν.
Ο τουριστικός τομέας της Ελλάδας έχει ανακάμψει από την εποχή του Covid, με 32 εκατομμύρια επισκέπτες πέρυσι και το 2024 σε τροχιά για ρεκόρ αφίξεων, τονίζει το Bloomberg.
advertisement
Για όσους θέλουν να μείνουν μόνιμα στην περιοχή, 243 οικιστικές μονάδες έχουν ήδη βγει προς πώληση και 140 έχουν ήδη προκρατηθεί. Τα διαμερίσματα, οι παραθαλάσσιες βίλες και τα διαμερίσματα στοn Riviera Tower εξαντλήθηκαν πρώτα και η Lamda ανακοίνωσε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι τα έσοδα από τις πωλήσεις ακινήτων ανέρχονταν συνολικά σε 641 εκατομμύρια ευρώ μέχρι και τον Μάρτιο. Η πλειονότητα των αγοραστών ήταν Έλληνες και η πόλη αναμένεται να στεγάσει έως και 20.000 ανθρώπους σε περίπου 10.000 κατοικίες μέσα στα επόμενα 13 χρόνια.
Με βάση την πολεοδομική ιδέα, οι κάτοικοι του Ελληνικού θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε σχολεία, πάρκα, γραφεία, καταστήματα, ακόμη και στην παραλία σε λιγότερο από ένα τέταρτο της ώρας. Λογισμικό για την επίβλεψη των υπηρεσιών απορριμμάτων, νερού και ενέργειας θα διατίθεται σε όλο το συγκρότημα. “Είναι μια έξυπνη πόλη από άκρου εις άκρον”, δηλώνει ο κ. Αθανασίου.
Η διαδικασία εκκίνησης του πρότζεκτ του Ελληνικού δεν ήταν ομαλή, επισημαίνεται στο ρεπορτάζ. Όταν η Lamda αγόρασε το οικόπεδο το 2014, τμήματα του ήταν γεμάτα με ερείπια του πρώην αεροδρομίου – συμπεριλαμβανομένων εγκαταλελειμμένων αεροσκαφών – ενώ άλλα σημεία φιλοξενούσαν πρόσφυγες και παράτυπους μετανάστες. Η παραλία ήταν διάσπαρτη με εγκαταστάσεις νυχτερινής διασκέδασης και εγκαταλελειμμένες αθλητικές εγκαταστάσεις. Οι καθυστερήσεις στη διαδικασία αδειοδότησης αποτέλεσαν ακόμη ένα εμπόδιο και το γεγονός ότι η Ελλάδα ήταν ουσιαστικά χρεοκοπημένη όταν προτάθηκε το έργο, το έκανε να φαίνεται ακόμη πιο απίθανο ως προς την υλοποίησή του.
“Είχαμε έναν κατασκευαστικό τομέα στην Ελλάδα που βρισκόταν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων δέκα ετών, λόγω της κρίσης”, εξηγεί ο CEO της Lamda. “Οι άνθρωποι είχαν εγκαταλείψει τη χώρα και οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν ήταν τόσο ισχυρές όσο παλιά. Το αυξημένο κόστος κατασκευής λόγω της ενεργειακής κρίσης μετά τα γεγονότα στην Ουκρανία προστέθηκε ως εμπόδιο”.
Εργατικό δυναμικό
Ενώ αυτές οι προκλήσεις έχουν υποχωρήσει, η Lamda αντιμετώπιζε – και εξακολουθεί να αντιμετωπίζει – έλλειψη εργατικού δυναμικού, αναφέρει το Bloomberg. Περίπου 7.000 εργαζόμενοι θα χρειαστούν όταν ξεκινήσει η κατασκευή του εμπορικού κέντρου του Ελληνικού μέσα στο επόμενο έτος. Η Lamda έχει περίπου 2.000 εργαζομένους αυτή τη στιγμή και βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με εργολάβους για την εισαγωγή εργατών στον κατασκευαστικό τομέα από άλλες χώρες.
Ωστόσο, ο κ. Αθανασίου περιέγραψε ως μεγαλύτερη πρόκληση για την εταιρεία την “έλλειψη αξιοπιστίας” που ταλάνιζε τη χώρα. Πριν ξεκινήσει, “είχε κανείς μπροστά του μια χρεοκοπημένη χώρα, ένα τεράστιο έργο ακόμη και για τα ευρωπαϊκά πρότυπα, πόσο μάλλον για την Ελλάδα, και μια εταιρεία που δεν είχε αναλάβει ποτέ ξανά τέτοιο έργο”.
Αυτά τα εμπόδια, ωστόσο, έχουν σταδιακά μπει στο περιθώριο, καθώς η νέα πόλη γίνεται σιγά-σιγά πραγματικότητα.
Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, επτά νέα κτίρια διαμερισμάτων θα είναι ορατά από την ακτή, παράλληλα με τον ουρανοξύστη του οποίου η κατασκευή βρίσκεται σε εξέλιξη.
“Μέχρι τα Χριστούγεννα του 2026”, είπε ο Αθανασίου, “θέλουμε οι κάτοικοι να μένουν στα σπίτια τους”.
Καθώς η ελληνική οικονομία ανακάμπτει από τη δεκαετή κρίση της, ανανεωμένο ενδιαφέρον υπάρχει και από τους επενδυτές. Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg, η Ελλάδα έλαβε επενδυτική βαθμίδα από δύο από τους τρεις μεγάλους αμερικανικούς οίκους αξιολόγησης τον τελευταίο χρόνο και επενδυτές συνέρρευσαν στο Χρηματιστήριο Αθηνών κατά τη διάρκεια μιας επιτυχημένης αρχικής δημόσιας προσφοράς από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς για τις πωλήσεων μεριδίων των μεγαλύτερων τραπεζών της χώρας.
“Στρατηγικός μας στόχος είναι να διαφοροποιήσουμε τα επενδυτικά περιουσιακά στοιχεία, τα εμπορικά κέντρα και τις μαρίνες”, σημειώνει επιπλέον ο Οδ. Αθανασίου. Η εταιρεία προσπαθεί να προσελκύσει πιθανούς επενδυτές στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ στις μαρίνες του Ελληνικού και περιμένει την κατάλληλη στιγμή για να εκκινήσει μια IPO για τα εμπορικά κέντρα της.
Οι εργασίες ανάπλασης στο Ελληνικό, το έργο υπογειοποίησης της παραλιακής λεωφόρου και η ανέγερση του Πύργου στη μαρίνα – Βίντεο: Gorgeous Greece
Κερδοφορία
Υπάρχουν επίσης βάσιμοι λόγοι να πιστεύει κανείς ότι το Ελληνικό θα είναι κερδοφόρο από εδώ και στο εξής. Με την έκταση αγορασμένη από το ελληνικό κράτος έναντι 915 εκατ. ευρώ το 2014, η Lamda επέστρεψε σε θετικό πρόσημο ως προς το έργο το 2023 και οι παραθαλάσσιες κατοικίες πωλούνται πλέον έως και έναντι 15.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. “Υπάρχει τεράστια κρυμμένη αξία” στα αποτελέσματα της εταιρείας, υποστηρίζει ο κ. Αθανασίου. Οι προσφορές για οικόπεδα γύρω από το εμπορικό κέντρο και τα γραφεία έχουν επίσης ξεπεράσει τα 2.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. “Είναι σχεδόν τριπλάσια της αξίας που καταγράφεται επίσημα στο χαρτοφυλάκιό μας”, σημείωσε.
Η αισιοδοξία, εν ολίγοις, είναι στα ύψη, καταλήγει το Bloomberg. Και, όσον αφορά την ανησυχία ότι οι τουρίστες που συρρέουν στην Αθήνα μπορεί να ενδιαφέρονται περισσότερο για τις ιστορικά σημεία της αρχαίας πόλης παρά για τις υπερσύγχρονες ανέσεις της, ο CEO της Lamda δεν ανησυχεί.
“Υπάρχει κάποιος λόγος κάποιος που επισκέπτεται το Ελληνικό να αποφασίσει να μην πάει να δει την Ακρόπολη ή το Σούνιο;”, καταλήγει ο κ. Αθανασίου. Ταυτόχρονα, “υπάρχει πιθανότητα να ακούσει για ένα μέρος κοντά του με τα υψηλότερα κτίρια, ένα θέρετρο με καζίνο και πολυτελείς εγκαταστάσεις και να επιλέξει να μείνει μονάχα στην Ακρόπολη;”.
Δείτε στο βίντεο την εικόνα που θα παρουσιάζει το παλιό αεροδρόμιο του ελληνικού μετά το 2025