Αυξημένα κατά 4,9% πρόκειται να είναι τα τέλη διοδίων από αρχές του 2025, ενσωματώνοντας την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του 2024 αλλά και την προσαύξηση του 2023 που δεν εισπράχτηκε τότε και έχει συμφωνηθεί να απορροφηθεί από τους παραχωρησιούχους σε δόσεις.
Πιο συγκεκριμένα, το 2024 οι οδηγοί που πέρασαν από τα διόδια πλήρωσαν μια αύξηση της τάξης του 7,6%. Για το 2025 η αύξηση αυτή θα είναι μικρότερη και θα διαμορφωθεί σε 4,9%. Οι αυξήσεις στους αυτοκινητόδρομους γίνονται κάθε χρόνο και καθορίζονται από την αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή κάθε Σεπτέμβριο. Λόγω των διαδοχικών εκλογικών αναμετρήσεων το προηγούμενο διάστημα, η κυβέρνηση απέφυγε να αναπροσαρμόσει τις τιμές, με αποτέλεσμα η διαπραγμάτευση να αποτελέσει σημείο σύγκρουσης με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Κατόπιν διαπραγματεύσεων πριν ένα χρόνο συμφωνήθηκε η προσαύξηση του 2023 που ανερχόταν σε 12% να κατανεμηθεί σε τρεις δόσεις έως το 2026 προκειμένου οι παραχωρησιούχοι να εισπράξουν τα χρήματα που προβλέπονταν από τις συμβάσεις και αντίστοιχα οι οδηγοί να μην επιβαρυνθούν με μεγάλες αυξήσεις σε ένα έτος.
Στην αναπροσαρμογή των διοδίων του 2024 πέρασε το 50% της αύξησης που δεν ενσωματώθηκε στα διόδια (δηλαδή 6%) ενώ ένα μικρό ποσοστό που ανήλθε σε 2% απορρόφησαν οι ίδιες οι εταιρίες. Επομένως για το 2025 τα διόδια θα επιβαρυνθούν με την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του φετινού Σεπτεμβρίου που ανήλθε σε 2,9%, στην οποία θα προστεθεί και ένα τμήμα της υπολειπόμενης αύξησης που δεν έχει εισπραχθεί (συνολικά 4%) και ανέρχεται σε 2%. Το υπόλοιπο 2% θα επιβαρύνει τους οδηγούς το 2026.
Έτσι το ταξίδι από Αθήνα έως Θεσσαλονίκη θα ξεπερνά πλέον τα 35 ευρώ (από 33,7 ευρώ) και το Αθήνα –Καλαμάτα θα φτάσει τα 15,7 ευρώ (από 15 ευρώ).
Η αναπροσαρμογή των διοδίων αφορά όλες τις συμβάσεις παραχώρησης όπως η Ολυμπία Οδός, η Νέα Οδός, η Κεντρική Οδός, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ο Μορέας και η Γέφυρα. Δεν αφορά την Αττική Οδό καθώς η νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει την ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή, με τη διαφορά ότι αυτή θα τεθεί σε ισχύ με την πάροδο της πενταετίας. Το διάστημα αυτό το διόδιο του αυτοκινητόδρομου θα παραμείνει σταθερό στα 2,50 ευρώ.
Το τελευταίο διάστημα υπάρχουν ανακατατάξεις στον κλάδο των οδικών παραχωρήσεων, οι οποίες αναμένεται να ενταθούν το επόμενο διάστημα. Οι σταθερές ροές εσόδων που προσφέρουν σε συνδυασμό με την αύξηση της κυκλοφορίας αποτελούν ισχυρό δέλεαρ και προσελκύουν όλους τους μεγάλους τεχνικούς ομίλους.
Πλέον με τις ανακατατάξεις που συντελούνται στον κλάδο, οι παραχωρήσεις αποτελούν προνόμιο των ελληνικών ομίλων. Οι διεθνείς εταιρείες που βρέθηκαν στην χώρα μας στο παρελθόν έχουν αποχωρήσει από την Ελλάδα με εξαίρεση την Vinci που είναι ο leader της Ολυμπίας Οδού και την Hochtief που παραμένει πλέον στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, μετά την αποχώρησή της από την Ολυμπία Οδό, στην οποία μεταβίβασε το 17% των μετοχών της στους υπόλοιπους μετόχους. Έτσι η VINCI Concessions ανέβασε την συμμετοχή τους στο 36,03% (από 29,9%), η ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις σε 23,01% (από 19,1%), η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις σε 20,48% (από 17%) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επίσης με 20,48% (από 17%).
Στα λειτουργούντα οδικά έργα η ΑΚΤΩΡ ελέγχει το 13,3% του Μορέα ωστόσο η διοίκηση έχει δηλώσει ότι σκοπεύει να ενισχύσει το χαρτοφυλάκιο της και με νέα έργα για τα οποία είναι σε διαπραγμάτευση. Οι εξελίξεις εκτός απροόπτου θα «τρέξουν» από αρχές της νέας χρονιάς σηματοδοτώντας αλλαγές ισορροπιών και ηχηρές αποχωρήσεις από τον κλάδο.