Αρχικά είχαμε δημοσιεύσει:
Πρόστιμο: Τέρμα στα… αστεία στο δρόμο θέλει να βάλει ο νέος ΚΟΚ
Νέα μέτρα έρχονται σε ότι αφορά την οδήγηση στην Ελλάδα, με νόμους που έρχονται να βάλουν τέλος και πρόστιμα προκειμένου να αποφευχθούν περιστατικά στους δρόμους.
Τέρμα στα… αστεία στο δρόμο θέλει να βάλει ο νέος ΚΟΚ που προβλέπει πρόστιμα από 100 ως 600 ευρώ και διαφορετικές κλίμακες για τις παραβάσεις ανάλογα με την επικινδυνότητά τους. Πλέον δεν θα υπάρχει καμία έκπτωση ενώ θα προβλέπεται και προσαύξηση στο πρόστιμο στην με βάση το εισόδημα του καθενός.
Με βάση τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας καταργείται το δικαίωμα πληρωμής του μισού προστίμου για όσους εξοφλούν μέσα σε 10 ημέρες, ενώ τα λεγόμενα διοικητικά πρόστιμα γίνονται πιο αυστηρά, με απευθείας αφαίρεση πινακίδων, άδειας κυκλοφορίας και διπλώματος για τις λεγόμενες αντικοινωνικές παραβάσεις.
Με τον νέο ΚΟΚ στα διπλώματα οδήγησης, οι παραβάσεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:
Χαμηλής επικινδυνότητας
Μεσαίας επικινδυνότητας
Υψηλής επικινδυνότητας
Τα πρόστιμα θα είναι ως 100 ευρώ για την πρώτη κατηγορία, από 101 ως 300 ευρώ για τη δεύτερη κατηγορία και ως 600 ευρώ για τις υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις.
Παράλληλα οι παραβάσεις χωρίζονται σε “υψηλής συχνότητας” και “αντικοινωνικής συμπεριφοράς”.
Χωρίς… συζήτηση θα χάνουν άδεια οδήγησης και τις πινακίδες του οχήματος για 60 ημέρες οι οδηγοί που:
Χρησιμοποιούν κινητό χωρίς ακουστικά ή στην ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση
Τι οδηγεί σε αφαίρεση διπλώματος οδήγησης
Παρκάρουν σε θέσεις ή διαβάσεις ΑΜΕΑ.
Χρησιμοποιούν την ΛΕΑ
Δεν φορούν ζώνη ή κράνος
Δεν ασφαλίζουν τα παιδιά σε ειδικά καθίσματα ή με τη ζώνη
Πετάνε τσιγάρο ή αντικείμενα που μπορεί να προκαλέσουν πυρκαγιά
Παράλληλα και ανάλογα με τα εισοδήματα κάθε παραβάτη το κάθε χρηματικό πρόστιμο μπορεί ακόμη και να τριπλασιαστεί.
Τι ισχύει όπως μας ενημέρωσαν τα Ellinika Hoaxes:
Το ίδιο ημιτελές κείμενο είχε δημοσιεύσει ξανά η ιστοσελίδα athensmagazine.gr τον Ιανουάριο του 2020.
Τα δημοσιεύματα του 2019 αναφέρονταν στην επικείμενη ψήφιση του νομοσχεδίου αρμοδιότητας Υπουργείου Μεταφορών με τίτλο «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις», που είχε κατατεθεί στη Βουλή στις 29/01/2019.
Τελικά, οι περιγραφόμενες στα δημοσιεύματα ως επικείμενες αλλαγές, κατέληξαν περιεχόμενο του Ν. 4599/2019 (ΦΕΚ Α΄ 40/04-03-2019), που έκτοτε έχει τροποποιηθεί ή εν μέρει καταργηθεί από τους Ν.4625/2019 και Ν.4850/2021.
Στα δημοσιεύματα του 2019 αναφερόταν ότι, για διάφορες παραβάσεις της νομοθεσίας, θα θεσπιζόταν η επιβολή προστίμων που μπορεί να ανέρχονται σε ύψος έως και 6,000 ευρώ. Ειδικότερα, στο άρθρο 9 του Ν.4599/2019 (που καταργήθηκε με το άρθρο 1 του Ν.4625/2019), προβλέπονταν τα εξής:
Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών (…) καθορίζονται και κατατάσσονται οι παραβάσεις κατά τη διαδικασία εξετάσεων, και καθορίζεται η διαδικασία επιβολής των διοικητικών κυρώσεων και προστίμων. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζεται η βεβαίωση των διοικητικών προστίμων, η διαδικασία είσπραξης τους, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της.
Οι παραβάσεις κατατάσσονται ανάλογα με το βαθμό σοβαρότητάς τους στις εξής κατηγορίες: (α) πολύ σοβαρή παράβαση, (β) σοβαρή παράβαση και (γ) ελαφρά παράβαση. (…)
Επιβάλλονται σωρευτικά και τα εξής διοικητικά πρόστιμα:
α. για πολύ σοβαρή παράβαση:
αα) στον υποψήφιο οδηγό: από πεντακόσια (500) έως χίλια (1.000) ευρώ,
ββ) στον επιτηρητή θεωρητικής εξέτασης: από χίλια (1.000) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ
γγ) στον εκπαιδευτή οδηγών: από χίλια (1.000) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ
δδ) στη Σχολή Οδηγών: από δύο χιλιάδες (2.000) έως έξι χιλιάδες (6.000) ευρώ
εε) στον εξεταστή: από χίλια (1.000) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ
στστ) στον αξιολογητή: από πεντακόσια (500) έως χίλια (1.000) ευρώ.
Δηλαδή, το αναφερόμενο ποσό των 6,000 ευρώ αναφέρεται στο ανώτατο όριο προστίμου που θα μπορούσε να επιβληθεί σε Σχολή Οδηγών, και όχι οδηγό, σε περίπτωση πολύ σοβαρής παράβασης κατά τη διαδικασία εξετάσεων υποψηφίων οδηγών.
Στα υπό εξέταση άρθρα δεν γίνεται καμία αναφορά ή διευκρίνιση για το ποια είναι η συμπεριφορά που έχουν ως συνήθεια οι 9 στους 10 οδηγούς, και για την οποία επρόκειτο να τους επιβάλλεται πρόστιμο, ακόμη και αν παραβλέψουμε ότι το ποσό των 6,000 ευρώ δεν αφορά συγκεκριμένα οδηγούς.
Αναζητώντας περισσότερα στοιχεία για τον συγκεκριμένο ισχυρισμό, δεν κατέστη δυνατό να εντοπίσουμε κάτι περισσότερο από ένα δημοσίευμα της ίδιας ιστοσελίδας (athensmagazine.gr) το 2019, όπου είχε γραφτεί το εξής κείμενο, που αναφερόταν σε δύο διαφορετικά περιστατικά:
Οι κυρώσεις
Οι παραβάσεις -αφορούν τον υποψήφιο οδηγό, τον επιτηρητή θεωρητικής εξέτασης, τον εκπαιδευτή οδηγών, τη σχολή οδηγών, τον εξεταστή και τον αξιολογητή- κατατάσσονται ανάλογα με το βαθμό σοβαρότητάς τους: πολύ σοβαρή, σοβαρή και ελαφρά. Τα πρόστιμα αρχίζουν από τα 100 ευρώ και φτάνουν μέχρι και τις 6.000 ευρώ!
Απόφαση κόλαφος: Χάνουν το δίπλωμα οδήγησης για ένα μήνα 9 στους 10 Έλληνες οδηγούς!
Αφαίρεση διπλώματος για ένα μήνα και πρόστιμο 1.500 ευρώ προβλέπει η νέα εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Υγείας για τους οδηγούς που καπνίζουν μέσα στο αυτοκίνητό τους, ενώ επιβαίνουν σε αυτό παιδιά κάτω των 12 ετών!
Για παράβαση της απαγόρευσης καπνίσματος στα αυτοκίνητα, όταν επιβαίνουν ανήλικοι κάτω των 12 ετών, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ποσού 1.500 ευρώ στον επιβαίνοντα που καπνίζει ανεξάρτητα αν είναι οδηγός, ενώ διπλασιάζεται το πρόστιμο στο ποσό των 3.000 ευρώ, αν αυτός που καπνίζει οδηγεί αυτοκίνητο δημοσίας χρήσης. Στους οδηγούς, επιβάλλεται επιπλέον αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για διάστημα ενός μήνα για κάθε παράβαση έστω και αν δεν διέπραξαν οι ίδιοι την παράβαση, αλλά πρόσωπο που επιβαίνει στο αυτοκίνητο.
Στο δεύτερο μέρος του εν λόγω αποσπάσματος, διατυπώθηκε ο κινδυνολογικός ισχυρισμός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών πρόκειται, μετά βεβαιότητας, να έρθει αντιμέτωπη με μηνιαία αφαίρεση διπλώματος οδήγησης. Η εκτίμηση βασιζόταν σε έκδοση υπουργικής απόφασης το 2019 (Δ2β/Γ.Π.οικ.80727/2019), με την οποία προβλέπονταν πρόστιμα σε περίπτωση παραβιάσεων της απαγόρευσης του καπνίσματος, συμπεριλαμβανομένων των περιπτώσεων όπου οδηγοί αυτοκινήτων, με επιβάτες ανηλίκους έως 12 ετών, καπνίζουν. Δεν παρατίθεται, ωστόσο, κάποια τεκμηρίωση στον έμμεσο ισχυρισμό ότι το 90% των οδηγών είναι καπνιστές, και επιπλέον οδηγούν καπνίζοντας, συνοδεύοντας μικρούς ανηλίκους. Ενδεικτικά, σύμφωνα με την Eurostat, στην Ελλάδα το 2020 περίπου το 42% του πληθυσμού άνω των 15 ετών, ήταν καπνιστές σε καθημερινή βάση.
Συμπέρασμα
Τα εξεταζόμενα άρθρα, που κυκλοφόρησαν τον Φεβρουάριο του 2022, αποτελούν αντιγραφή μέρους δημοσιευμάτων που είχαν κυκλοφορήσει στα τέλη Ιανουαρίου 2019, σχετικά με επικείμενη ψήφιση νομοσχεδίου που είχε κατατεθεί στη Βουλή στις 29/01/2019. Στο νομοσχέδιο υπήρχε πρόβλεψη για πρόστιμο που θα μπορούσε να επιβληθεί σε Σχολή Οδηγών, όχι οδηγό, σε περίπτωση πολύ σοβαρής παράβασης κατά τη διαδικασία εξετάσεων υποψηφίων οδηγών, ως ανώτατο όριο προστίμου.
Επίσης, δεν εξηγείται στα άρθρα κάποια περίπτωση συμπεριφοράς που θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιβολή προστίμου στο 90% των οδηγών. Ανατρέχοντας σε παλαιότερα άρθρα της ιστοσελίδας-αρχικής πηγής για τα υπό εξέταση κείμενα, βρήκαμε κινδυνολογικές και ατεκμηρίωτες αναφορές για επικείμενη μηνιαία αφαίρεση διπλώματος οδήγησης από όλους σχεδόν τους οδηγούς στην Ελλάδα, καθώς επρόκειτο το 2019 να θεσπιστεί ποινή όταν οδηγοί αυτοκινήτων με επιβάτες ανηλίκους έως 12 ετών καπνίζουν στο όχημα.