Παραπλανητικές αναρτήσεις για υποχρεωτικές αλυσίδες από 1η Οκτωβρίου – Τι ισχύει

Αρχικά είχαμε δημοσιεύσει:

Αντιολισθητικές αλυσίδες: Υποχρεωτικός ο εφοδιασμός όλων των οχημάτων με αλυσίδες αλλιώς πρόστιμο

Μετά τα όσα συνέβησαν πέρσι στην Αττική οδό, έχουμε τα πρόστιμα σε όσους δεν θα έχουν μαζί τους στο αυτοκίνητο αντιολισθητικές αλυσίδες.

Αντιμέτωποι με πρόστιμα αναμένεται να έρθουν όσοι οδηγοί Ι.Χ. δεν έχουν προμηθευτεί μέχρι την πρώτη Οκτωβρίου, αντιολισθητικές αλυσίδες, οι οποίες πλέον θα είναι υποχρεωτικές για όλα τα οχήματα. 

Η οδήγηση σε χιόνι και πάγο σημαίνει μειωμένη πρόσφυση και χωρίς τις απαραίτητες προφυλάξεις αποτελεί την αιτία για πολλά ατυχήματα. Οι αντιολισθητικές αλυσίδες είναι η λύση στο πρόβλημα και είναι πλέον απαράβατος «κανόνας» να τις διαθέτει κάθε οδηγός στο πορτ μπαγκαζ του αυτοκινήτου του από τον Οκτώβρη έως και τον Απρίλη.

Μάλιστα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με γνώμονα την προστασία των οδηγών από τις έντονες χιονοπτώσεις, κατέστησε υποχρεωτικό τον εφοδιασμό όλων των οχημάτων με αντιολισθητικές αλυσίδες ή ανάλογα αντιολισθητικά μέσα από τον Οκτώβριο έως τον Απρίλιο κάθε έτους. Διαφορετικά, οι οδηγοί πρέπει να εξοπλίζουν το όχημά τους με ελαστικά για χρήση σε συνθήκες χιονόπτωσης. Δηλαδή, τα χειμερινά ελαστικά (χιονολάστικά), τα οποία φέρουν τη σήμανση του «αλπικού» συμβόλου και τον χαρακτηρισμό M+S. Ωστόσο στην περίπτωση που ο οδηγός δεν συμμορφώνεται στο μέτρο του υπουργείου θα τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 80 ευρώ.

Περισσότερα για τις αντιολισθητικές αλυσίδες και τις τιμές τους

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου, τα αντιολισθητικά μέσα, πρέπει να βρίσκονται μέσα στο αυτοκίνητο και να τοποθετηθούν εφόσον εκδοθεί ανακοίνωση από τις κατά τόπους αρμόδιες Διευθύνσεις της Αστυνομίας ή της Τροχαίας, σε περίπτωση που οι τελευταίες θεωρήσουν ότι συντρέχουν ιδιαίτεροι λόγοι ασφαλείας.

Στην περίπτωση που το όχημα κυκλοφορεί σε περιοχές όπου έχουν τεθεί σε ισχύ έκτακτα μέτρα από την Τροχαία, οι οδηγοί πρέπει να εφοδιάσουν τα οχήματά τους με αντιολισθητικά μέσα. Πρέπει να γνωρίζουν τον τρόπο τοποθέτησης και λειτουργίας των αντιολισθητικών που βρίσκονται στα οχήματά τους, για να είναι εξασφαλισμένη η ορθή χρήση τους. Να προσαρμόζουν την οδήγησή τους, όταν χρησιμοποιούνται αντιολισθητικά, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες και τις προδιαγραφές των οχημάτων και των αντιολισθητικών, με γνώμονα την προάσπιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.

Οι αντιολισθητικές αλυσίδες χωρίζονται σε 4 κατηγορίες που καθορίζονται από την διαδικασία τοποθέτησής τους, το κόστος τους και τα αυτοκίνητα στα οποία προορίζονται να τοποθετηθούν.

  1. Συμβατικές
    Οι συμβατικές αλυσίδες με το συρματόσχοινο είναι από τις πιο αξιόπιστες (αν τοποθετηθούν σωστά), είναι κατάλληλες για όλους τους τύπους αυτοκινήτων και σπάνια θα «προδώσουν» τον οδηγό. Οι αλυσίδες αυτές καθορίζονται από το πάχος των κρίκων τους και έτσι έχουμε δύο κατηγορίες: τις αλυσίδες των 16 χλστ. και εκείνες των 9 χλστ., με τις δεύτερες να χρησιμοποιούνται για αυτοκίνητα που διαθέτουν ελαστικό χαμηλού προφίλ ή βελτιωμένη ανάρτηση.
  2. «Kουβέρτες»
    Οι αλυσίδες «κουβέρτα» είναι κατασκευασμένες από ένα ύφασμα ειδικής σχεδίασης, το οποίο αυξάνει την τριβή στον πάγο και στο χιόνι. Ωστόσο, πρέπει να πατούν μόνο πάνω σε χιόνι, καθώς όπως έχει αποδειχθεί, φθείρονται ή σκίζονται εύκολα όταν κινούνται σε καθαρό οδόστρωμα. Αυτές οι αλυσίδες είναι πιο εύκολες στην τοποθέτηση, ενώ αποτελούν την μοναδική λύση για σπορ αυτοκίνητα.
  3. «Aράχνη»
    Οι πιο ακριβές αλλά συνάμα και οι πιο καλές αλυσίδες που μπορεί να βρει κανείς, είναι οι αλυσίδες τύπου αράχνης. Αυτές διαθέτουν ένα σταθερό τμήμα, που τοποθετείται στα μπουλόνια του κάθε τροχού (τα οποία πρέπει να αφαιρεθούν για την τοποθέτησή του) και πάνω σε εκείνο εφαρμόζει το υπόλοιπο σύστημα. Οι αράχνες μπορούν να τοποθετηθούν σε όλα τα αυτοκίνητα.
  4. Aλυσίδες με καρφιά
    Οι αλυσίδες με καρφιά ενδείκνυνται για υπερβολικά δύσκολες συνθήκες και προσφέρουν καλή πρόσφυση πάνω σε πάγο. Έρχονται σε απόλυτη επαφή με τον τροχό, συνδυάζοντας καουτσούκ και ατσαλένιες τάπες, ενώ ταυτόχρονα το σχήμα πενταγώνου που διαθέτουν, ισχυροποιεί το κράτημα προς κάθε κατεύθυνση.

Ακόμη ένα «έξοδο» έρχεται να προστεθεί στα ελληνικά νοικοκυριά καθώς ένα ζευγάρι με τις πιο οικονομικές αλυσίδες της αγοράς για ένα μέσο ΙΧ κοστίζει κατά μέσο όρο περίπου 50 ευρώ. Σαφώς όσο ανεβαίνει το μέγεθος του λάστιχου, αυξάνεται και η τιμή. Έτσι, σε ένα αυτοκίνητο τύπου τζιπ μπορεί να φτάσει και τη διπλάσια τιμή.

Πέρα από το μέγεθος του λάστιχου σημαντικό ρόλο παίζει και ο τύπος της αλυσίδας. Για παράδειγμα οι συμβατικές αλυσίδες κοστίζουν περίπου 50 ευρώ, ενώ με 10 ευρώ λιγότερα κυκλοφορούν στην αγορά αλυσίδες τύπου κουβέρτας. Αυτά τα δύο είδη είναι τα οικονομικότερα και απευθύνονται στους περισσότερους οδηγούς που τις θέλουν για περιστασιακή χρήση ή περίπτωση ανάγκης.

Οι άλλες δυο επιλογές που αναφέρθηκαν και παραπάνω είναι λίγο πιο ακριβές καθώς οι αλυσίδες «αράχνη» είναι οι πιο ακριβές με κόστος που ξεκινά από τα 150 ευρώ περίπου ενώ λίγο φθηνότερες υπάρχουν στην αγορά οι αλυσίδες με πλαστικά μέρη που ενσωματώνουν καρφιά.

Πώς τοποθετούνται οι αντιολισθητικές αλυσίδες

Τα αντιολισθητικά μέσα πρέπει είναι κατάλληλα για το συγκεκριμένο όχημα και τις διαστάσεις των ελαστικών στις οποίες τοποθετούνται.

Τα αντιολισθητικά τοποθετούνται:

  1. Και στα δυο ελαστικά του κινητήριου άξονα του οχήματος. Εφόσον το όχημα διαθέτει κίνηση σε παραπάνω από έναν άξονα, τοποθετούνται ανάλογα με τις οδηγίες του εργοστασίου κατασκευής του οχήματος.

    -Εφόσον δεν υφίστανται οδηγίες και είναι διαθέσιμο μόνο ένα ζευγάρι αντιολισθητικών, τα αντιολισθητικά τοποθετούνται στον εμπρόσθιο άξονα. Αν υπάρχει και δεύτερο ζευγάρι, αυτά τοποθετούνται ταυτόχρονα και στον οπίσθιο άξονα.

    -Εφόσον το όχημα διαθέτει διπλά ελαστικά στον κινητήριο άξονα (4 ελαστικά στον άξονα) τα αντιολισθητικά τοποθετούνται ανάλογα με τις οδηγίες του κατασκευαστή οχήματος ή αν δεν υφίστανται τέτοιες, στα εξωτερικά ελαστικά της κάθε πλευράς.
  2. Πρέπει να τοποθετούνται σε κατάλληλο και ασφαλές σημείο του οδικού δικτύου που δεν δημιουργεί εμπόδια στην οδική κυκλοφορία λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. (π.χ. προειδοποιητικό τρίγωνο σε ικανή απόσταση).
  3. Πρέπει να τοποθετούνται άμεσα μόλις ο οδηγός αντιληφθεί ότι το οδόστρωμα είναι ολισθηρό και όχι αφού ακινητοποιηθεί ή εκτραπεί το όχημα λόγω ολισθηρότητας του οδοστρώματος.

Τα αντιολισθητικά, πρέπει να βρίσκονται στο όχημα σε μέρος κατάλληλο και προσιτό για την άμεση και ευχερή χρησιμοποίησή τους σε περίπτωση ανάγκης. Εφόσον για την τοποθέτησή τους απαιτούνται ειδικά εργαλεία, αυτά πρέπει να ευρίσκονται στο όχημα. Η συσκευασία ή το κυτίο που περιέχει τα αντιολισθητικά πρέπει να αναφέρουν τις διαστάσεις των ελαστικών για τα οποία είναι κατάλληλα ώστε να μπορεί να διαπιστωθεί από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς η συμβατότητά τους με το όχημα που τα φέρει.

Επιπλέον, για να είναι αποτελεσματική η χρήση τους, με ευθύνη των ιδιοκτητών και των οδηγών των αυτοκινήτων, είναι πάντοτε σε άριστη κατάσταση και ορθά συντηρημένα σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή τους.

Τι ισχύει όπως μας ενημέρωσαν τα Ellinika Hoaxes

Παρά τις παραπλανητικές αναρτήσεις με το αναληθές κείμενο ή τίτλο, τα δημοσιεύματα ανέφεραν εντός των κειμένων τους ότι «η τήρηση των ανωτέρω αντιολισθητικών μέσων καθίσταται υποχρεωτική μόνο όταν και εφόσον εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές, που προβλέπουν ότι οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες επιβάλλουν οι οδηγοί να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά μέσα».

Πράγματι, σύμφωνα με την Απόφαση Υφυπουργού Υποδομών Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου από το Μάρτιο 2022 (Αριθμ. Δ30/Δ5α/73567 «Εφοδιασμός των οχημάτων με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα», ΦΕΚ B’ 1144/14.03.2022), προβλέπονται τα εξής:

1. Σκοπός της απόφασης αυτής είναι η διασφάλιση της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας των αυτοκινήτων οχημάτων σε χιονισμένο ή παγωμένο οδικό δίκτυο.

2. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών, η υποχρέωση εφοδιασμού των οχημάτων τους με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα (…) και εφόσον το όχημα δεν φέρει ειδικά ελαστικά (…).

3. Η ως άνω υποχρέωση αφορά τη χρονική περίοδο από Οκτώβριο έως και Απρίλιο κάθε έτους σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο της χώρας και αναφέρεται σε αποφάσεις που λαμβάνονται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 52 του ν. 2696/1999 «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» (Α΄ 57) και όταν οι επικρατούσες συνθήκες το επιβάλουν.

4. Οι οδηγοί των οχημάτων επιβάλλεται:

α. να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά εφόσον το όχημα κυκλοφορεί σε περιοχές οι οποίες αναφέρονται στις αποφάσεις της παρ. 3. (…)

Με τη σειρά του, το άρθρο 52 του ΚΟΚ ορίζει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Τα μέτρα [για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας] λαμβάνονται με αποφάσεις των κατά τόπους αρμοδίων Περιφερειακών Αστυνομικών Διευθύνσεων ή Διευθύνσεων Τροχαίας, όταν αυτά αφορούν:
α) Τους αυτοκινητόδρομους, τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας και το εθνικό οδικό δίκτυο της
χώρας, τις παρακαμπτήριες οδούς αυτών και αυτές που τα επηρεάζουν (…).

Επιπροσθέτως, από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών εκδόθηκε στις 29/09/2022 (δηλαδή πριν τις αναρτήσεις αυτές) αναλυτικό Δελτίο Τύπου με θέμα: «Διευκρινίσεις σχετικά με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων», στο οποίο αναφέρονταν τα εξής σχετικά:

Ενόψει της έναρξης της περιόδου για την υποχρεωτική χρήση αντιολισθητικών μέσων στα οχήματα κατά τη χρονική περίοδο από τον Οκτώβριο έως και τον Απρίλιο κάθε έτους, σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παρέχει τις κάτωθι διευκρινίσεις. 

Με βάση τη σχετική Απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου, επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών η υποχρέωση εφοδιασμού των οχημάτων τους με αντιολισθητικές αλυσίδες, ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα, όπως χιονοκουβέρτες ελαστικών και χιονολάστιχα (που φέρουν την ειδική σήμανση του «αλπικού» συμβόλου με την ένδειξη M+S).

Η τήρηση των ανωτέρω αντιολισθητικών μέσων καθίσταται υποχρεωτική μόνο όταν και εφόσον εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), σύμφωνα με το άρθρο 52 του Κώδικά Οδικής Κυκλοφορίας, που προβλέπει [ενν. προβλέπουν] ότι οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες επιβάλλουν οι οδηγοί να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με  κατάλληλα  αντιολισθητικά μέσα.

Συνεπώς, όταν οι κλιματολογικές συνθήκες δεν το απαιτούν, και εφόσον δεν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις από τις παραπάνω αρμόδιες αρχές, οι οδηγοί δεν έχουν την υποχρέωση να φέρουν τα αντιολισθητικά μέσα στα οχήματα τους.

Από τα παραπάνω νομοθετικά δεδομένα, και ιδίως μετά τη σχετική διευκρίνιση εκ μέρους του αρμόδιου Υπουργείου, καθίσταται σαφές ότι δεν αληθεύει η φράση «υποχρεωτικές είναι από σήμερα 01/10/2022 οι αντιολισθητικές αλυσίδες για όλα τα αυτοκίνητα». Υποχρεωτική μπορεί να είναι (κατόπιν της δυνατότητας που θεσπίζεται από την Υπουργική Απόφαση) η τήρηση αλυσίδων στο όχημα μόνον αν έχει εκδοθεί, επιπροσθέτως, απόφαση για συγκεκριμένο τόπο και χρόνο από αρμόδια κατά τόπο αρχή. Δεν έγινε δημόσια γνωστή η έκδοση τέτοιας απόφασης για την 01/10/2022 ή τις επόμενες ημέρες έως τη συγγραφή του άρθρου (03/10/2022).

Από Οκτώβριο έως και Απρίλιο είναι δυνατόν, πλέον, να επιβάλλεται ένα μέτρο υποχρεωτικών αλυσίδων. Δεν δημιουργήθηκε εκ των προτέρων πανελλαδική, καθημερινή υποχρέωση για τήρηση αλυσίδων από 01/10/2022 – 30/04/2023. Με άλλα λόγια, είναι μία περίοδος κατά την οποία μπορεί να ανακύψει η σχετική υποχρεωτικότητα, η οποία μπορεί να «ενεργοποιείται» με πρόσθετη απόφαση από τις αρμόδιες αρχές, επί καιρικών συνθηκών που το επιτάσσουν.

Συμπέρασμα

Δεν είναι ακριβές πως είναι υποχρεωτικές ήδη από 1η Οκτωβρίου 2022 οι αντιολισθητικές αλυσίδες για όλα τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα. H τήρηση αντιολισθητικών αλυσίδων και αντίστοιχων μέσων μπορεί να καταστεί υποχρεωτική μόνο όταν και εφόσον εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), σύμφωνα με το άρθρο 52 του ΚΟΚ και με την από 14 Μαρτίου 2022 Απόφαση Υφυπουργού Μεταφορών, όταν οι καιρικές συνθήκες το επιβάλουν. Δεν έχει εκδοθεί τέτοια ειδική απόφαση από τις αρμόδιες αρχές ακόμη.

Related posts

Βασίλης Καρράς: Ένας χρόνος πέρασε από τον θάνατο του άρχοντα – Συγκίνηση στο ετήσιο μνημόσυνό του

Έκτακτο τώρα για Δημήτρη Κόκκοτα – Ανατροπή από τη σύζυγό του

ΘΡΗΝΟΣ: Πέθανε ο αθλητής Σάκης Σιδέρης- Τον πρόδωσε η καρδιά του