Από την αρχή του νέου έτους, οι τιμές των διοδίων θα αυξηθούν κατά 4,9%, καθώς περιλαμβάνουν την αναπροσαρμογή σύμφωνα με τον πληθωρισμό για το 2024, καθώς και ένα μέρος της αύξησης του 2023, η οποία δεν είχε εισπραχθεί και έχει συμφωνηθεί να απορροφηθεί σταδιακά μέχρι το 2026.
Γιατροί Χωρίς Σύνορα
Τέλος εποχής για τα διόδια στην Ελλάδα
Το 2024 οι οδηγοί κλήθηκαν να πληρώσουν αυξημένα διόδια κατά 7,6%, ενώ για το 2025 η αύξηση θα είναι μικρότερη, στο 4,9%. Οι αυξήσεις αυτές ορίζονται κάθε χρόνο με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κάθε Σεπτέμβριο. Ωστόσο, λόγω των συνεχών εκλογών που πραγματοποιήθηκαν το τελευταίο διάστημα, η κυβέρνηση αποφάσισε να μην εφαρμόσει τις αναμενόμενες αναπροσαρμογές, γεγονός που προκάλεσε διαφωνίες με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μετά από διαπραγματεύσεις, συμφωνήθηκε η αύξηση του 2023 (12%) να κατανεμηθεί σε τρεις δόσεις έως το 2026, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι οδηγοί υπερβολικά σε μία μόνο χρονιά. Για το 2024, το 50% της αύξησης του 2023 (6%) ενσωματώθηκε στα διόδια, ενώ το υπόλοιπο 2% απορροφήθηκε από τις εταιρείες.
Το 2025, τα διόδια θα περιλαμβάνουν την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του Σεπτεμβρίου 2024 (2,9%) και μέρος της υπολειπόμενης αύξησης (2%), ενώ το τελευταίο 2% θα προστεθεί το 2026. Έτσι, το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα ξεπεράσει τα 35 ευρώ (από 33,7), και το Αθήνα-Καλαμάτα θα φτάσει τα 15,7 ευρώ (από 15).
Σε ποια διόδια θα αυξηθούν οι τιμές
Η αναπροσαρμογή αφορά όλους τους κύριους αυτοκινητόδρομους, όπως η Ολυμπία Οδός, η Νέα Οδός, η Κεντρική Οδός, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ο Μορέας και η Γέφυρα, αλλά εξαιρεί την Αττική Οδό. Στην περίπτωση αυτή, η νέα σύμβαση προβλέπει αναπροσαρμογή σύμφωνα με τον πληθωρισμό μετά από πέντε χρόνια, με τη χρέωση να διατηρείται σταθερή στα 2,50 ευρώ μέχρι εκείνη τη στιγμή. Επιπλέον, παρατηρούνται σημαντικές αλλαγές στον τομέα των οδικών παραχωρήσεων. Οι διεθνείς εταιρείες, εκτός από τις Vinci και Hochtief, αποσύρονται από την Ελλάδα, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στους ελληνικούς ομίλους, όπως η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, να ενισχύσουν τη συμμετοχή τους σε διάφορες παραχωρήσεις.
Αττική Οδός: Ελεύθερη είσοδος, χωρίς διόδια για πάντα. Για ποιους ανακοινώθηκε
Η Αττική Οδός θα έχει ελεύθερη διέλευση, χωρίς να χρειάζεται να πληρώσουν διόδια, για τους πολίτες με αναπηρία, σύμφωνα με τη νέα σύμβαση παραχώρησης.
Ελεύθερη η Αττική Οδός για ΑμεΑ
Μπορεί από τις 6 Οκτωβρίου, τα διόδια της Αττικής Οδού να έπεσαν στα 2,50 ευρώ από τα 2,80 ευρώ, ωστόσο, για πρώτη φορά θεσμοθετείται και ελεύθερη είσοδος για τους πολίτες με αναπηρία.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, από το βήμα της Βουλής, απάντησε στις παρατηρήσεις των εξωκοινοβουλευτικών φορέων, οι οποίοι τοποθετήθηκαν κατά την συνεδρίαση της επιτροπής, υπεραμύνθηκε των θετικών συνεπειών των παραχωρήσεων στη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων και την οδική ασφάλεια.
Νέα σύμβαση για την Αττική Οδό
Νέα σύμβαση για την Αττική Οδό
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι διασφαλίζονται τα κεκτημένα των εργαζομένων στον αυτοκινητόδρομο και ενημέρωσε για την πρόβλεψη της δωρεάν διέλευσης από τα διόδια της Αττικής Οδού των πολιτών με αναπηρία, κάτι που δεν υπήρχε στην προηγούμενη σύμβαση και εξασφαλίστηκε σε αυτήν.
Συμπλήρωσε ότι η κυβέρνηση επιδιώκει μια σειρά από επιπλέον ευνοϊκές παρεμβάσεις για τους πολίτες με αναπηρία, με τον παραχωρησιούχο και με άλλους παραχωρησιούχους στην Ελλάδα, ενώ ζήτησε την αυξημένη προσοχή και των δύο παραχωρησιούχων, τις επόμενες ημέρες, ώστε να εξασφαλιστεί μια ομαλή μετάβαση.