Νέα στοιχεία βλέπουν το φως της δημοσιότητας σχετικά με το φερόμενο ως παράνομο φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και περιείχε σύμφωνα με τους ειδικούς εύφλεκτα πτητικά αέρια, όπως ξυλόλιο.
Ο Βασίλης Κοκοτσάκης, ειδικός πραγματογνώμονας σε θέματα πυρκαγιάς, σε νέα συμπληρωματική έκθεση που κατατέθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής στο εφέτη ανακριτή, εξηγεί με μεγάλη σαφήνεια και πλήθος φωτογραφικού υλικού όσα είχε αναφέρει στην τελευταία έκθεσή του, περί ύπαρξης επιπλέον αδήλωτου κοντέινερ (έχει αναφερθεί και ως βαγόνι).
Σε συνέχεια του χθεσινού αποκαλυπτικού μας ρεπορτάζ σας παραθέτουμε όλες τις φωτογραφίες που συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση του πραγματογνώμονα και δείχνουν την ύπαρξη αδήλωτου φορτίου της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Ξεκινώντας από την έκρηξη, στην έκθεση παραθέτεται μια σειρά από στιγμιότυπα που πάρθηκαν από βιντεοληπτικό υλικό και απεικονίζουν καρέ καρέ την έκρηξη και την εκτόνωσή της, μαρκάροντας παράλληλα και περιοχές στις οποίες ο συντάκτης της έκθεσης καταγράφει ύποπτα αντικείμενα.
Ο κ. Κοκοτσάκης παρατηρεί πως η πρώτη έκρηξη εκδηλώθηκε εντός του παράνομου ουσιαστικά φορτίου που μετέφερε τα εύφλεκτα και εκρηκτικά υλικά. Το κατονομάζει πιθανότατα ως δοχείο αποθήκευσης χημικών (COSHH). Εν συνεχεία είχαμε την δημιουργία της πυρόσφαιρας. «Όπως φαίνεται στο βίντεο αμέσως μετά την ηλεκτρική εκκένωση έχουμε δευτερεύουσα εκκένωση αλλά και κρουστικό κύμα από την έκρηξη αυτή μέσα στο κουτί-κοντέινερ μεταφοράς του καυσίμου υλικού (COSHH). Αυτή διασκορπίζει το περιεχόμενο και από τα μικρότερα κουτιά. Κάποια από τα κουτιά αυτά λόγω της κινητικής ενέργειας της σύγκρουσης, άνοιξαν διασπείροντας το περιεχόμενο στην ατμόσφαιρα σε μορφή νέφους και έτσι έχουμε την πυρόσφαιρα που έχει συγκεκριμένη κατεύθυνση προερχόμενη από την κινητική ενέργεια από την κίνηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας». Ταυτόχρονα, όπως φαίνεται από βίντεο που αναλύθηκε από τον δρ Μάνο Παπαδάκη με ειδικό λογισμικό στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον, κομμάτια του περιεχομένου του (COSHH) κοντέινερ εκτινάχθηκαν στον αέρα και παρασύρθηκαν από το πρώτο βαγόνι της αμαξοστοιχίας φλεγόμενα ακολουθώντας την καθοδική φορά του πρανούς αριστερά της φοράς της επιβατικής αμαξοστοιχίας(οι σκηνές του βίντεο σε πραγματική ταχύτητα είναι καταιγιστικές), αναφέρει η έκθεση. Οι παραπάνω εικόνες δίνουν τα πρώτα δείγματα επί του πεδίου «από τα κομμάτια του κοντέινερ που ψάχναμε για να εξηγήσουμε το φαινόμενο της έκρηξης και τα οποία είχαν εκτιναχθεί σε διάφορες κατευθύνσεις. Τα κομμάτι αυτά είναι μέρος του κοντέινερ που εκτινάχθηκε και περιείχε δοχεία μεταφοράς τουλολίου και ξυλολίου. Οι λαμαρίνες αυτές, λεπτές στην κατασκευή, δεν προσομοιάζουν με κανένα από τα τμήματα των αμαξοστοιχιών, φαίνονται δε ανεπηρέαστα από την καύση, γεγονός που αποδεικνύει ότι εκτινάχθηκαν στις πρώτες στιγμές της διαρροής λόγω απότομης διόγκωσης» παρατηρεί ο κ. Κοκοτσάκης.
Ο κ. Κοκοτσάκης στην έκθεσή του προσθέτει φωτογραφίες με το πώς μοιάζουν τα δοχεία μεταφοράς ξυλολίου: Άλλο ένα εύρημα του κ. Κοκοτσάκη αναδεικνύει την άτακτη μετακίνηση πειστηρίων από τον χώρο του εγκλήματος. Όπως εξηγεί παρατήρησε «μια συστηματική, συνεχόμενη και επιμελής προσπάθεια μεταβολής και αλλοίωσης του τοπίου του δυστυχήματος-εγκλήματος από μέλη ομάδας που δεν φάνηκαν να ανήκουν σε κάποια ομάδα διάσωσης» εγείροντας και άλλα ερωτηματικά για το ποιοι και με ποιανού άδεια είχαν πρόσβαση στο σημείο.
«Με πολύ μεθοδικό τρόπο αφαιρούσαν συγκεκριμένα κομμάτια από τον χώρο του δυστυχήματος και τα τοποθετούσαν επιμελώς στο πίσω μέρος του εναπομείναντος βαγονιού, πίσω από το εμπορευματοκιβώτιο με τα χαρακτηριστικά ΖIMONITOR και πριν τα μεταφέρουν τα τοποθετούσαν σε χώρο συγκέντρωσης άλλο από αυτόν που προοριζόταν για θέση Κουλούρι».
Μέσα από τα βίντεο αλλά και το φωτογραφικό υλικό ο πραγματογνώμονας καταγράφει τα μέρη του κοντέινερ (τα οποία είχαν εκτιναχτεί σε διάφορες κατευθύνσεις) που χρειαζόταν να βρουν για να εξηγήσουν το φαινόμενο της έκρηξης.
«Τα κομμάτια αυτά είναι μέρος του κοντέινερ που εκτινάχθηκε και περιείχε δοχεία μεταφοράς τολουολίου και ξυλολίου». Στις φωτογραφίες φαίνονται κάποιες λαμαρίνες, λεπτές στην κατασκευή, οι οποίες «δεν προσομοιάζουν με κανένα από τα τμήματα των αμαξοστοιχιών, φαίνονται δε ανεπηρέαστα από την καύση, γεγονός που- σύμφωνα με τον κ. Κοκοτσάκη- αποδεικνύει ότι εκτινάχθηκαν στις πρώτες στιγμές της διαρροής, λόγω απότομης διόγκωσης».
«Στην φωτογραφία αυτή φαίνεται ότι ενώ συγκεντρώνονται τα συντρίμμια για το Κουλούρι σε σωρούς, τα αντικείμενα που προέρχονται από την εκτίναξη κοντέινερ, συγκεντρώνονται σε σημείο κοντά στις γραμμές για να οδηγηθούν στην συνέχεια επί της πλατφόρμας (βαγονιού) πάνω στις γραμμές και από εκεί σε αμαξοστοιχία που προσήλθε για τον σκοπό αυτό» Σε αυτή την φωτογραφία φαίνεται πως ήταν το πίσω μέρος του βαγονιού πριν τοποθετήσουν τα πειστήρια από το πεδίο. Στην ίδια φωτογραφία φαίνεται αυτόνομη και ανεξάρτητη καύση στο πρανές επί των φυτών από φλεγόμενο αντικείμενο που εκτοξεύτηκε κατά την έκρηξη. Στην παραπάνω φωτογραφία φαίνεται η συγκέντρωση των τμημάτων του εμπορευματικού κιβωτίου- δοχείο αποθήκευσης χημικών. Επίσης με τα κόκκινα βέλη επισημαίνονται τα συντρίμμια, καθώς και αυτό που φαίνεται να είναι η ειδική βάση εσωτερικού ειδικού κοντέινερ μεταφοράς εύφλεκτων υλικών. Τα κοντέινερ αυτά έχουν ειδική βάση για την συλλογή διαρροών και στο φωτογραφικό υλικό αναγνωρίζουμε παρόμοια βάση. «Η φωτογραφία δείχνει πως το κουτί αυτό, είναι πιθανότατα αυτό που σφηνώθηκε κάτω από την εξωτερική πλευρά του βαγονιού της επιβατικής, προκαλώντας μικρή εξωτερική καύση γιατί το περιεχόμενό του προφανώς είχε εξαντληθεί».
«Εδώ φαίνεται ο γερανός να εγκαταλείπει την αρχική του θέση, αυτήν δηλαδή που εργαζόταν όλη την διάρκεια των επιχειρήσεων (χωρίς χαλίκια) να πλησιάζει το σημείο εντοπισμού του δοχείου μεταφοράς εύφλεκτου υλικού για να βοηθήσει στον απεγκλωβισμό του. Αυτή είναι η μοναδική φορά που ο γερανός μετακινήθηκε από την θέση του (βλέπε ίχνη κίνησης). Ακολούθως το αντικείμενο μεταφέρθηκε στην πλατφόρμα».
Εδώ απεικονίζονται υπολείμματα δοχείου μεταφοράς χημικών ουσιών σε καινούριο φορτίο επί του βαγονιού, αφού το προηγούμενο μεταφορτώθηκε σε αμαξοστοιχία που ήρθε για το σκοπό αυτό. Το δοχείο έχει το χρώμα που θα έπαιρνε ανοξείδωτο κιβώτιο που εκτέθηκε σε υψηλή θερμοκρασία. Εδώ απεικονίζεται τμήμα του κοντέινερ που εκτινάχθηκε και το οποίο περισυλλέγει, μεταφέρθηκε στο σημείο και ακολούθως μεταφέρθηκε προφανώς και αυτό στον κενό χώρο πίσω από το εμπορευματοκιβώτιο, ενώ φαίνεται και η όδευση διέλευσης επί του πρανούς. Ακριβώς πίσω από την ανοικτή πλατφόρμα του εμπορευματοκιβωτίου επί της γραμμής διακρίνεται το προσωπικό που φαίνεται στο σημείο καθ’ όλη την διαδικασία μεταφοράς πειστηρίων στο σημείο εκείνο.
«Φωτογραφία με την αμαξοστοιχία μεταφόρτωσης των αντικειμένων και μεταφοράς τους σε άγνωστη κατεύθυνση, αφού στην θέση Κουλούρι δεν βρέθηκαν. Είναι εμφανής η συνεχόμενη παρουσία της βοηθητικής αμαξοστοιχίας με τα κίτρινα βαγόνια και με φορά που επιτρέπει φόρτωση αυτών των στοιχείων.-πειστηρίων».
Από το παραπάνω φωτογραφικό υλικό αναλύεται η σκέψη του ειδικού πραγματογνώμονα σε θέματα πυρκαγιάς, Βασίλη Κοκοτσάκη ο οποίος παρατηρεί πως «η μεταφορά και αφαίρεση αυτών των κομματιών είναι άκρως προβληματική και ενοχοποιητική ως προς την αλλοίωση της σκηνής του δυστυχήματος(εγκλήματος) μιας και τα συγκεκριμένα κομμάτια δεν αποτελούν κομμάτια του δηλωμένου εμπορεύματος της εμπορικής αμαξοστοιχίας, και έπρεπε να μεταφερθούν με τα υπόλοιπα συντρίμμια – πειστήρια του δυστυχήματος στην θέση Κουλούρι όπου έχουν μεταφερθεί τα υπόλοιπα με τα φορτηγά αυτοκίνητα όπως έγινε και όχι προς άγνωστη κατεύθυνση, αφού στην θέση Κουλούρι τέτοια αντικείμενα δεν υφίστανται».
«Στην παραπάνω φωτογραφία φαίνονται τρύπες στην εξωτερική επιφάνεια της ηλεκτρομηχανής με φορά από έξω προς τα μέσα, απόδειξη ότι τα αντικείμενα που έπεσαν πάνω της ήταν σε διασπορά και με μεγάλη ταχύτητα, ενώ πιθανότατα η μηχανή να είχε ήδη διπλώσει, ίσως λόγω της απότομης πέδησης». Έτσι ο κ. Κοκοτσάκης καταλήγει στο ότι «τα αντικείμενα αυτά προϊόντα έκρηξης πτητικών αερίων καυσίμων, που προηγήθηκε χιλιοστά δευτερολέπτου πριν και αποδεικνύουν ότι ο χώρος ή το φορτίο επικινδύνων υλικών ήταν πίσω από την 2 η μηχανή της εμπορικής ή στον κενό χώρο του 1ου βαγονιού ή στον αντίστοιχο του βαγονιού Νο 4 της εμπορικής αμαξοστοιχίας» σενάρια που εξηγήσαμε εκτενώς σε χθεσινό δημοσίευμα.