Έκτακτη ενίσχυση για 1.500.000 συνταξιούχους, με επίδομα ακρίβειας και προσωπικής διαφοράς σχεδιάζει η κυβέρνηση προσεχώς.
Έκτακτη ενίσχυση για 1.500.000 συνταξιούχους, με κοινωνικό μέρισμα επιδόματος ακρίβειας και προσωπικής διαφοράς σχεδιάζει η κυβέρνηση προσεχώς.
Επίσης να υπογραμμίσουμε πως προωθεί αυξήσεις πάνω από τον πληθωρισμό στις συντάξεις που θα κυμανθούν από 3,5% ως 4%, λόγω της αλλαγής του τρόπου υπολογισμού.
Ενώ και φέτος θα υπάρξει επίδομα ακρίβειας ύψους 150-200 ευρώ, σε 930.000 συνταξιούχους που είναι ενταγμένοι στο επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ευάλωτων Νοικοκυριών.
Ποιοι δικαιούνται τα 200 ευρώ επίδομα
Επιπλέον, 200 ευρώ θα λάβουν 45.000 δικαιούχοι σύνταξης υπερηλίκου από τον ΟΠΕΚΑ. Επίσης, το επίδομα Προσωπικής Διαφοράς από 100-200 ευρώ θα λάβουν 550.000 συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά από τα 701 ευρώ και πάνω. Όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, το κόστος θα καλυφθεί και πάλι από τη φορολόγηση του πετρελαίου, με το κόστος να φτάνει τα 220 εκατ. ευρώ.
Για συντάξεις έως 700 ευρώ το επίδομα θα ανέρχεται σε 200 ευρώ, για συντάξεις από 701 έως 1.100 ευρώ το επίδομα θα είναι 150 ευρώ και για συντάξεις από 1.101 έως 1.600 ευρώ το επίδομα θα ανέρχεται σε 100 ευρώ.
Εν τω μεταξύ, με διπλό τρόπο θα αυξηθούν οι συντάξεις από τον Ιανουάριο, λόγω της αλλαγής του τρόπου υπολογισμού, που οδηγεί σε αυξήσεις πάνω από τον πληθωρισμό και σε μεγαλύτερη ανταποδοτική σύνταξη. Οι ασφαλισμένοι που θα συνταξιοδοτηθούν στα έτη 2025-2028, θα πάρουν μεγαλύτερη ανταποδοτική σύνταξη, καθώς θα υπολογιστεί με μισθούς αυξημένους κατά 5% κάθε έτος. Τονίζεται ότι η αλλαγή του 2025 θα ωφελήσει με υψηλότερη ανταποδοτική σύνταξη τους νέους συνταξιούχους.
Η σχετική διάταξη προβλέπει ότι «η αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών για το διάστημα έως και το 2024 διενεργείται κατά τη μεταβολή του μέσου ετήσιου Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Η προσαύξηση των συντάξιμων αποδοχών για το διάστημα από το 2025 και εφεξής διενεργείται με βάση τον δείκτη μεταβολής μισθών, που υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ».
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον νόμο Βρούτση, από 1/1/2025 και εφεξής το ανώτατο όριο των ασφαλιστέων αποδοχών προσαυξάνεται κατ’ έτος κατά τον δείκτη μεταβολής μισθών, και όχι με τιμαριθμοποίηση των μισθών και σύνδεσή τους με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, που είναι η μέθοδος που θα ισχύει ως και το 2024. Ο δείκτης αυτός θα δείχνει πόση ήταν η αύξηση του μέσου μισθού για το σύνολο της οικονομίας κάθε χρόνο από το 2002 και μετά, και κατά την ετήσια μεταβολή του Δείκτη Μισθών, και θα αναπροσαρμόζει τις συντάξιμες αποδοχές των ασφαλισμένων που θα αποχωρούν από 1ης/1/2025 και μετά. Ο νόμος προέβλεπε την εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης από το 2021, αλλά επειδή δεν μπορούσε να τον προσδιορίσει η ΕΛΣΤΑΤ πήρε αναβολή για να εφαρμοστεί από τον Ιανουάριο του 2025 .
Έτσι, αν με το σημερινό σύστημα ο μέσος πληθωρισμός έτους ήταν 3,5%, το ίδιο ποσοστό θα λάβουν και ως αύξηση στη σύνταξη. Αντίθετα από τον Ιανουάριο η σύνταξη θα υπολογιστεί με μισθούς αυξημένους κατά 4,5% με 5% ετησίως και άρα θα βρίσκεται πάνω από το 4%. Επιπλέον το κομμάτι της Εθνικής Σύνταξης θα αυξηθεί με το μέσο πληθωρισμό. Την ίδια ώρα διαπιστώνεται ότι μεγαλύτερη σύνταξη από 26,2 ευρώ έως 254 ευρώ μπορούν να λάβουν πολλοί ασφαλισμένοι που θα παρατείνουν τον εργασιακό τους βίο.
Επισημαίνεται ότι οι συντάξιμες αποδοχές υπολογίζονται με βάση τον μέσο όρο των μεικτών μηνιαίων αποδοχών των ασφαλισμένων από το 2002 έως τον μήνα πριν από τη συνταξιοδότηση επί των οποίων έγιναν ασφαλιστικές κρατήσεις κλάδου κύριας σύνταξης. Οι μήνες υπολογίζονται επί 14 μισθούς λόγω των δώρων. Ο μέσος όρος βγαίνει από το άθροισμα των μισθών διά τους μήνες ασφάλισης από 2002 και μετά.
Έρχεται μπαράζ αυξήσεων σε επιδόματα, συντάξεις και μισθούς
“Θερμό” θα είναι το ερχόμενο φθινόπωρο από τη σκοπιά του μεγάλου φόρτου νομοθέτησης από πλευράς κυβέρνησης στο πεδίο του ασφαλιστικού (πχ συντάξεις), όλων των επιδομάτων (ΟΠΕΚΑ, ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ) και του εργασιακού (συλλογικές διαπραγματεύσεις, κατώτατος μισθός).
Και αυτό γιατί από Σεπτέμβριο και πριν τελειώσει το τρέχον έτος αναμένεται να φέρει τρεις νομοθετικές πρωτοβουλίες σε αντίστοιχα τρία πεδία (ασφαλιστικό, εργασιακό, επιδόματα).
Στο ασφαλιστικό, αναμένονται έμμεσες μειώσεις στις εισφορές αλληλεγγύης, οριζόντιες αυξήσεις 2,5% και έκτακτο επίδομα για τους χαμηλοσυνταξιούχους με προσωπική διαφορά.
Στο εργασιακό, αναμένεται νέο εργασιακό νομοσχέδιο το οποίο θα ενισχύει τις συλλογικές συμβάσεις ως βάση για αύξηση των μισθών, την ίδια ώρα που παραμένει σε ισχύ το ξεπάγωμα των τριετιών αλλά και η δέσμευση της κυβέρνησης για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ σταδιακά έως το το 2027 (έναντι 830 ευρώ που είναι σήμερα).
Σε σχέση με τα επιδόματα (με βάση εισοδηματικά κριτήρια), αναμένεται αύξηση του ύψους των βασικών επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ, δηλαδή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, του Επιδόματος Τέκνων και του Επιδόματος Στέγασης στους πραγματικούς δικαιούχους. Αλλαγές, όμως, σχεδιάζονται και στα ασφαλιστικά επιδόματα, δηλαδή, στα επιδόματα της ΔΥΠΑ (για ανέργους) και του ΕΦΚΑ (επιδόματα ασθενείας κλπ).
1. Ασφαλιστικό: Έμμεσες μειώσεις στις εισφορές αλληλεγγύης, οριζόντιες αυξήσεις 2,5% και έκτακτο επίδομα
Στο πρώτο πεδίο, δηλαδή αυτό της κοινωνικής ασφάλισης, πληροφορίες του newsit.gr αναφέρουν πως το Υπουργείο Εργασίας έχει ανοίξει τη βεντάλια “όλων” των ζητημάτων.
Ωστόσο, μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η νέα αρχιτεκτονική των εισφορών αλληλεγγύης συνταξιούχων στις κύριες συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ και στις επικουρικές άνω των 300 ευρώ.
Το βασικό σενάριο προβλέπει την επιβολή εισφορών μεταξύ του κατώτατου και ανώτερου “άκρου” κάθε κλίμακας (και όχι από το πρώτο ευρώ της σύνταξης) αλλά και τη διασφάλιση ότι καμία σύνταξη μετά την επιβολή της εισφοράς αλληλεγγύης δεν θα πέφτει κάτω από το κατώτατο “άκρο” κάθε κλίμακας.
Παράλληλα, στο ίδιο νομοσχέδιο εξετάζεται η δυνατότητα αναγνώρισης πλασματικών ετών έως 5 ετών ασφάλισης για όλους τους ασφαλισμένους και όχι μόνο για ορισμένους έως 7 ετών. Μία τέτοια παρέμβαση δεν θα οδηγήσει σε αύξηση των συντάξεων, αλλά θα διευκολύνει κατηγορίες ασφαλισμένων, οι οποίες έως τώρα αποκλείονταν από την αναγνώριση των πλασματικών ετών, να βγουν στη σύνταξη. Ωστόσο, για εκείνες τις κατηγορίες ασφαλισμένων που μπορούν να βγουν στη σύνταξη με αναγνώριση έως και 7 έτη ασφάλισης, θα σημαίνει μία έμμεση αύξηση του αναγκαίου χρόνου πραγματικής ασφάλισης κατά 2 έτη, κάτι που θα σημαίνει ότι θα είναι αναγκαίο να απασχοληθεί δύο επιπλέον.
Εξάλλου, από την 1η Ιανουαρίου 2025 θα ισχύσουν οι αυξήσεις σε όλες τις κύριες συντάξεις (γύρω στο 2,5% σύμφωνα με τις έως τώρα προβλέψεις) βάσει του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου.
Όπως έχει ήδη εξαγγείλει ήδη ο πρωθυπουργός θα δοθεί και φέτος έκτακτο επίδομα σε όσους χαμηλοσυνταξιούχους δεν θα δουν την προαναφερθείσα αύξηση λόγω προσωπικής διαφοράς.
Παράλληλα, θα θεσπιστεί νέος δείκτης μεταβολής των μισθών, με βάση τον οποίο θα υπολογίζονται από το 2025, το ποσοστό της αύξησης των νέων ανταποδοτικών συντάξεων αλλά και των εισφορών των μη μισθωτών.
Την ίδια ώρα, εκκρεμεί η απόφαση του Ανωτάτου Διοικητικού Δικαστηρίου σε σχέση με τα αναδρομικά από τις μνημονιακές περικοπές των δώρων των επικουρικών συντάξεων για το 11μηνο Ιουνίη 2015- Μάη 2016, ενώ ο ΕΦΚΑ έχει συστήσει ειδική ομάδα εργασίας για να χειριστεί τις σχετικές αγωγές των συνταξιούχων, μαζί και εκείνων που αφορά τον επανϋπολογισμό των συντάξεων.
2. Εργασιακό: Αλλαγές στις συλλογικές διαπραγματεύσεις και στον κατώτατο μισθό
Στο δεύτερο πεδίο (δηλαδή το εργασιακό), το Υπουργείο Εργασίας θα πρέπει να περάσει έως τα μέσα Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους εργασιακό νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας περί επαρκών μισθών, η οποία προβλέπει:
• Την προώθηση συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών
• Την τακτική επικαιροποίηση του ύψους των κατωτάτων μισθών ώστε να διασφαλίζεται η επάρκεια τους.
• Την ενεργό συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον καθορισμό των νόμιμων κατώτατων μισθών.
• Τις κυρώσεις για τους εργοδότες σε περίπτωση μη συμμόρφωσης σε συνδυασμό με δικαίωμα σε επανόρθωση και προστασία από δυσμενή μεταχείριση για τους εργαζόμενους.
• Την ετήσια υποβολή εκθέσεων από τα κράτη μέλη στην Επιτροπή με στοιχεία για την παρακολούθηση της κάλυψης από κατώτατους μισθούς και της επάρκειας αυτών.
Η ανοδική σύγκλιση που επιδιώκεται αφορά κυρίως ομάδες εργαζομένων όπως οι γυναίκες, οι νέοι, οι μονογονεικές οικογένειες, οι εργαζόμενοι χαμηλής ειδίκευσης, τα ΑΜΕΑ καθώς και οι εργαζόμενοι που πλέον απασχολούνται με σύγχρονες μορφές απασχόλησης (τηλεργασία, διασυνοριακοί εργαζόμενοι, εποχικοί) οι οποίοι είναι και πιο ευάλωτοι σε περιόδους οικονομικής κρίσης και οικονομικών διακυμάνσεων.
Σύμφωνα με την Οδηγία, ο κατώτατος μισθός θα επικαιροποιείται τουλάχιστον ανά διετία ή το αργότερο ανά τετραετία για τις χώρες που χρησιμοποιούν μηχανισμό αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής.
3. Επιδόματα: Αυξήσεις σε επιδόματα του ΟΠΕΚΑ, ΔΥΠΑ και ΕΦΚΑ
Οι αυξήσεις θα αφορούν και τις τρεις μεγάλες κατηγορίες των επιδομάτων, τα οποία δίδονται από τους αντίστοιχους φορείς: ΟΠΕΚΑ, ΔΥΠΑ, ΕΦΚΑ.
Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας μαζί με το ΥΠΟΙΚ, ετοιμάζει νέο θεσμικό πλαίσιο (το οποίο θα θεσπιστεί πριν το τέλος του 2024) για τα βασικά επιδόματα του ΟΠΕΚΑ (Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, Α21, Επίδομα Στέγασης), η βασική φιλοσοφία του οποίου θα είναι η μεταφορά πόρων από εκείνους οι οποίοι δεν δικαιούνται τα παραπάνω επιδόματα (είτε γιατί αυξήθηκαν τα εισοδήματά τους, είτε για απέκρυβαν από την εφορία εισοδήματα) σε εκείνους που πραγματικά τα δικαιούνται, κάτι το οποίο θα οδηγήσει σε αύξηση του ύψους των επιδομάτων ανά εισοδηματική κλίμακα δικαιούχων.
Παράλληλα, το Υπουργείο Εργασίας ετοιμάζει σχέδιο αλλαγών στα επιδόματα υγείας του ΕΦΚΑ στη βάση της εφαρμογής ενιαίων κανόνων, κάτι που θα οδηγήσει σε αύξηση των εν λόγω επιδομάτων για τους μη μισθωτούς, αλλά σε μείωση των επιδομάτων μισθωτών των “ευγενών” ταμείων (πχ τέως ΔΕΚΟ). Για τη μεγάλη πλειοψηφία των ασφαλισμένων, δηλαδή των μισθωτών του τέως ΙΚΑ και του τέως ΟΓΑ, δεν αναμένεται καμία σοβαρή μεταβολή.
Εξάλλου, το Υπουργείο Εργασίας σχεδιάζει αλλαγές και στο τακτικό επίδομα ανεργίας του ΔΥΠΑ με την εμπροσθοβαρή καταβολή και τη συγχώνευση του επιδόματος μακροχρόνιας ανεργίας στο τακτικό, γεγονός που θα οδηγήσει στην αύξηση του τακτικού. Το αυξημένο επίδομα ανεργίας θα καταβάλλεται σε όσους ανέργους έχουν αρκετά μεγάλο ασφαλιστικό βίο πχ 20 έτη πριν την απόλυση τους, αλλά και αυξημένες αποδοχές (πχ πάνω από το μέσο μισθό πλήρους απασχόλησης).
Μητσοτάκης: «Ο κατώτατος μισθός θα φτάσει στα 950 ευρώ στο τέλος της τετραετίας»
Έκτακτη ενίσχυση των συνταξιούχων που δεν είδαν αύξηση στις συντάξεις τους, λόγω προσωπικής διαφοράς, στο τέλος του χρόνου – Η ψηφιακή κάρτα εργασίας θα εφαρμοστεί σε όλους τους κλάδους της οικονομίας
Επίσκεψη στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης πραγματοποίησε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η συζήτηση περιστράφηκε κυρίως γύρω από θέματα εργασιακά και ασφαλιστικά, όπως η αύξηση του κατώτατου μισθού, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και η μεταρρύθμιση του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ), ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στους τομείς της εστίασης και του τουρισμού, στην εντατικοποίηση των ελέγχων και σε επιμέρους ζητήματα, όπως αυτό της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων σε ακραίες καιρικές συνθήκες.
Σε δηλώσεις του, μετά τη σύσκεψη, που προηγήθηκε, ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι η κυβέρνηση αποδίδει σημασία στον κοινωνικό διάλογο, με γνώμονα την εξεύρεση βέλτιστων λύσεων και για τις επιχειρήσεις και για τους εργαζόμενους. Όπως είπε, στο υπουργείο Εργασίας έχει γίνει σημαντική δουλειά όλη την πενταετία, η οποία αποτυπώνεται στη μείωση της ανεργίας, στη δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, αλλά και στη βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος, έχοντας πάντα ως πρώτο στόχο την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Παράλληλα, ο κ. Μητσοτάκης εστίασε στη μεταρρύθμιση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, που έχει έναν και βασικό σκοπό να καταγράφεται και, κατά συνέπεια, να αμείβεται ο πραγματικός χρόνος εργασίας. «Αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας να εφαρμοστεί σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Τα οφέλη ως προς την αποτύπωση της πραγματικής υπερωριακής εργασίας προς όφελος των εργαζομένων είναι ήδη αισθητά» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Για το ζήτημα του κατώτατου μισθού, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι εξακολουθεί να ισχύει στο ακέραιο η δέσμευση της κυβέρνησης ο κατώτατος μισθός να φτάσει στα 950 ευρώ στο τέλος της τετραετίας. Ειδική μνεία έκανε ο κ. Μητσοτάκης στην ανάγκη να βελτιωθεί η συμμετοχή στην αγορά εργασίας πρωτίστως των γυναικών, των νέων, των ατόμων με αναπηρία, αλλά και των συνταξιούχων. Στο σημείο αυτό, ο πρωθυπουργός εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι η μεταρρύθμιση της κυβέρνησης η οποία έδωσε τη δυνατότητα στους συνταξιούχους να εργάζονται χωρίς περικοπή της σύνταξής τους και μόνο με φορολόγηση του πραγματικού χρόνου εργασίας τους έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Επίσης, επεσήμανε την ανάγκη πρόσθετων εργαλείων για τη συμμετοχή των γυναικών.
«Αποδίδουμε μεγάλη σημασία στις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης και στη δουλειά που κάνει η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης με πολλά νέα προγράμματα και, πλέον, βλέπουμε μια σημαντική διαφοροποίηση μεταξύ της προσφοράς του εργατικού δυναμικού και της ζήτησης» προσέθεσε ο κ. Μητσοτάκης και ανέφερε ότι εκεί εντάσσεται και το ζήτημα του εξορθολογισμού του πλαισίου των μετακλήσεων εργαζομένων από το εξωτερικό. «Αυτή είναι μια λύση ανάγκης, αλλά απαραίτητη, όμως, για συγκεκριμένους κλάδους, η οποία πρέπει να διεκπεραιώνεται με ταχύτητα, ώστε να μην έχουμε κενά στην αγορά εργασίας σε κρίσιμους κλάδους, όπως ο πρωτογενής τομέας και ο τομέας των κατασκευών» διευκρίνισε.
Για τα ζητήματα της κοινωνικής ασφάλισης, ο κ. Μητσοτάκης είπε τα εξής: «Έχει γίνει σημαντική δουλειά τα τελευταία χρόνια στην αντιμετώπιση ενός χρόνιου προβλήματος, που ήταν ο χρόνος απονομής των συντάξεων. Δεν έχει λυθεί πλήρως το ζήτημα, αλλά έχει επιλυθεί στον μεγαλύτερο βαθμό. Επιπλέον, δίνουμε μεγάλη σημασία στην επικοινωνία του πολίτη με το κράτος. Γι’ αυτό, η περαιτέρω ενίσχυση του 1555 είναι απολύτως απαραίτητη.
Βέβαια, μεριμνούμε πάντα για τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας, όπως είναι οι πολιτικές που έχουν να κάνουν με τα ΚΕΠΑ και η επικοινωνία των ανάπηρων συμπολιτών μας με το κράτος πρέπει να είναι προτεραιότητα του υπουργείου. Τέλος, ο πρωθυπουργός επανέλαβε ότι εφέτος, όπως και πέρυσι, θα δοθεί μια έκτακτη ενίσχυση εκείνων των συνταξιούχων που δεν είδαν αύξηση στις συντάξεις τους, λόγω της προσωπικής διαφοράς.
Αυτή η έκτακτη ενίσχυση προέρχεται από την έκτακτη φορολόγηση των πολύ υψηλών κερδών των ελληνικών διυλιστηρίων για τη χρήση του 2023. Πρόκειται για ένα μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης, που για τη φορολόγηση των διυλιστηρίων έχει έκτακτο χαρακτήρα, αλλά είναι ένα μέτρο που στηρίζει συνολικά την κοινωνική συνοχή και αποδεικνύει την έμπρακτη προσήλωση της κυβέρνησης να στέκεται πρωτίστως κοντά στους πιο αδύναμους συμπολίτες μας».
Από την πλευρά της, η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, δήλωσε τα ακόλουθα:
«Είχαμε μία αναλυτική συζήτηση για όλα τα θέματα του χαρτοφυλακίου. Οι δύο βασικοί άξονες είναι οι εργασιακές σχέσεις και η κοινωνική ασφάλιση. Συζητήσαμε τα επόμενα βήματα, χτίζοντας πάνω στη σημαντική δουλειά που έχει γίνει τα τελευταία πέντε χρόνια, στοχεύοντας σε μια ακόμα καλύτερη εργασιακή καθημερινότητα για τους εργαζόμενους και σε ένα ταχύτερο και πιο αποτελεσματικό κράτος αρωγό που συνεισφέρει στη βελτίωση του εργασιακού τοπίου στη χώρα μας.
Στόχος είναι η τόνωση της απασχόλησης, η διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και η ανάπτυξη της οικονομίας.
Συζητήσαμε για την καθολική εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στους διάφορους τομείς επαγγελματικής δραστηριότητας, για ζητήματα αύξησης του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με τον οδικό χάρτη που έχει θέσει ο πρωθυπουργός, πρωτοβουλίες για την περαιτέρω τόνωση της απασχόλησης, τη μείωση της ανεργίας, η οποία έχει ήδη σημειώσει πολύ σημαντική μείωση, αλλά και για την αναβάθμιση του Μηχανισμού Διάγνωσης των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας.
Στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης, συζητήσαμε για τα επόμενα βήματα στην ψηφιοποίηση του e-ΕΦΚΑ, όπου έχει ήδη γίνει πολύ σημαντική δουλειά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Στόχος είναι να γινόμαστε καλύτεροι και να προβαίνουμε σε ταχύτερη απονομή των συντάξεων, στη βελτίωση του τρόπου λειτουργίας του 1555, στη μείωση των εκκρεμών συντάξεων συνολικά και στη βελτίωση των υπηρεσιών σχετικά τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας.
Σε όλα αυτά τα ζητήματα θεωρούμε ότι οι καλύτερες λύσεις μπορούν να προκύψουν μέσα από τον διάλογο. Έχουμε ήδη ξεκινήσει και αναλάβει πρωτοβουλίες για έναν διεξοδικό διάλογο με όλους τους κοινωνικούς εταίρους. Έχει έρθει η ώρα να δούμε σε μια νέα βάση ένα νέο κοινωνικό σύμφωνο εργασίας. Υπάρχει καλή διάθεση από όλες τις πλευρές. Θα είμαστε ανοιχτοί, για να φροντίσουμε για την ευημερία των πολιτών, την τόνωση της απασχόλησης και την ανάπτυξη της οικονομίας».