Θεσσαλονίκη Lockdown: Πρόβλεψη σοκ για 700 κρούσματα τη μέρα
Θεσσαλονίκη Lockdown: Κοινωνική απόσταση και μάσκα παντού, τηλεργασία άμεσα και τοπικό lockdown στην Κεντρική Μακεδονία είναι μέτρα άμεσης εφαρμογής που μπορούν να ανακόψουν την πορεία της πανδημίας. Αν δεν διακοπεί η πορεία εξάπλωσης του ιού τώρα θα ξεπεράσουμε τα 700 κρούσματα την ημέρα μέχρι το τέλος του 2020!
Η ερευνητική ομάδα HERACLES κάνοντας πρόβλεψη – σοκ για 700 κρούσματα ημερησίως αν δεν ανακοπεί άμεσα η εξάπλωση της νόσου, προτείνει lockdown στη Θεσσαλονίκη και σειρά από άμεσα μέτρα.
Όπως αναφέρει ο επικεφαλής καθηγητής Δημοσθένης Σαρηγιάννης: «Η ανάλυση της δυναμικής της πανδημίας στη χώρα έδειξε ότι η σημερινή κατάσταση οφείλεται στη χαλάρωση στην εφαρμογή των μέτρων προστασίας, κοινωνικής απόστασης και προσωπικής υγιεινής από τον ελληνικό πληθυσμό σε συνδυασμό με τις αυξημένες ροές ασυμπτωματικών και προσυμπτωματικών φορέων λόγω του ανοίγματος των πυλών εισόδου της χώρας στη διάρκεια του Ιουλίου. Αν συνεχιστεί η παρατηρούμενη χαλάρωση και για το υπόλοιπο της θερινής περιόδου στο τέλος Σεπτεμβρίου θα έχουμε γύρω στα 430 κρούσματα ημερησίως και συσσωρευτικά 22000 κρούσματα από την αρχή της πανδημίας από τα 5420 που έχουμε σήμερα.
Εάν δεν ανακοπεί η πορεία εξάπλωσης του ιού, ο ρυθμός αύξησης των κρουσμάτων θα φτάσει τα 573 στο τέλος Οκτωβρίου και αναμένεται να ξεπεράσει τα 700 ανά ημέρα μέχρι το τέλος του 2020 θέτοντας σε αφόρητη πίεση το εθνικό σύστημα υγείας.
Με δεδομένη την αρνητική επιδημιολογική εικόνα στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης, αναλύουμε και την περίπτωση της εφαρμογής lockdown στην περιοχή της Θεσσαλονίκης μετά το Δεκαπενταύγουστο και μέχρι τις 31 Αυγούστου. Το μέτρο θα συνεισέφερε επιπλέον στη μείωση της διασποράς του ιού».
Τα μέτρα που προτείνει η ομάδα HERACLES
Θεσσαλονίκη Lockdown: Τα κυριότερα μέτρα που προτείνει η ερευνητική ομάδα HERACLES για το Εκθεσίωμα και την Υγεία του Κέντρου Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας και το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Μηχανικής του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του ΑΠΘ, με επικεφαλής τον καθηγητή Δημοσθένη Σαρηγιάννη, είναι τα εξής:
- Τη μαζική εφαρμογή των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης σε κλειστούς χώρους, εμπορικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, χώρους γραφείων (δημοσίων υπηρεσιών ή ιδιωτικών επιχειρήσεων) και άλλους κλειστούς και ανοιχτούς χώρους συνάθροισης κοινού) και σε μέσα μαζικής μεταφοράς (με περιορισμό στο 50% της πληρότητάς τους και ανάλογη αύξηση των δρομολογίων για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού), την τήρηση κανόνων κοινωνικής απόστασης και χρησιμοποίησης μέσων προστασίας σε χώρους θρησκευτικής λατρείας
- Την αποφυγή άσκοπου συγχρωτισμού και μαζικών κοινωνικών εκδηλώσεων (θέτοντας όριο 10 ατόμων για ιδιωτικές ή δημόσιες συναθροίσεις)
- Την υποχρεωτική χρήση μάσκας για τους εργαζόμενους σε όλους τους εργασιακούς χώρους και μάλιστα τη διαθεσιμότητα της μάσκας από τον ίδιο τον εργοδότη (με το κίνητρο των φορολογικών ελαφρύνσεων)
- Την υποχρεωτική και ορθή χρήση μάσκας από όλους σε όλους τους εσωτερικούς χώρους και σε εξωτερικούς χώρους όπου κρίνεται αναγκαίο (εμπορικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, χώροι γραφείων (δημοσίων υπηρεσιών ή ιδιωτικών επιχειρήσεων) και άλλοι κλειστοί και ανοιχτοί χώροι συνάθροισης κοινού)
Περισσότερα μέτρα που προτείνει η ομάδα HERACLES
- Την άμεση ένταξη του 75% των δημοσίων υπαλλήλων σε καθεστώς τηλεργασίας
- Την απολύμανση του αέρα εσωτερικών χώρων (δημόσιες υπηρεσίες , ιδιωτικές επιχειρήσεις, ιατρεία, χώροι θρησκευτικής λατρείας και συναθροίσεων)
- Τη μείωση του ωραρίου λειτουργίας των κέντρων διασκέδασης (προτείνεται έως τις 12 το βράδυ)
- Και την αυστηρή εφαρμογή αυτών των μέτρων για δύο μήνες με αύξηση του ύψους των διοικητικών προστίμωνγια την μη τήρηση των κανόνων κοινωνικής απόστασης και της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας προστασίας προτείνεται να ανέλθει στα 300€.
- Την εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλες τις πύλες εισόδου και στο εσωτερικό της χώρας και την ενεργοποίηση των πανεπιστημιακών εργαστηρίων για να αυξηθεί η ικανότητα ανίχνευσης του κορωναϊού.
- Την χρήση συστημάτων περιβαλλοντικής επιδημιολογίας σε αστικά ή ξενοδοχειακά λύματα και στον αέρα εσωτερικών χώρων για έγκαιρη ταυτοποίηση εστιών υπερμετάδοσης του SARS-CoV-2.
Θεσσαλονίκη Lockdown: Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με το υπολογιστικό εργαλείο Αξιολόγησης του Υγειονομικού Κινδύνου από την Covid-19 (Covid-19 RiskEvaluation–CORE). Συγκεκριμένα αναλύθηκε μια σειρά από μη φαρμακολογικές παρεμβάσεις με στόχο την ποσοτική αξιολόγηση των επιπτώσεών τους στη διαχείριση του υγειονομικού κινδύνου λαμβάνοντας υπόψη κοινωνικο-οικονομικούς περιορισμούς με στόχο την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα και μακρόχρονη ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και την εύρυθμη λειτουργία των κοινωνικών δομών.
Το δίλημμα «προστασία της δημόσιας υγείας ή οικονομική ανάπτυξη και αποφυγή οικονομικής καταστροφής» θα πρέπει να απαντηθεί με την αρχή «αποτελεσματική και αποφασιστική προστασία της δημόσιας υγείας με σύνεση για τη διασφάλιση της οικονομικής ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής».
Εκτελεστική περίληψη για το πιθανό Lockdown της Θεσσαλονίκης
Θεσσαλονίκη Lockdown: Χρησιμοποιώντας το υπολογιστικό εργαλείο Αξιολόγησης του Υγειονομικού Κινδύνου από την Covid-19 (Covid-19 RiskEvaluation–CORE) η ερευνητική ομάδα HERACLESγια το Εκθεσίωμα και την Υγεία του Κέντρου Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας και το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Μηχανικής του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του ΑΠΘ έκανε μια νέα ανάλυση της σήμερα προδιαγραφόμενης κατάστασης σε σχέση με τον υγειονομικό κίνδυνο από την Covid-19. Επιπρόσθετα αναλύθηκε μια σειρά από μη φαρμακολογικές παρεμβάσεις με στόχο την ποσοτική αξιολόγηση των επιπτώσεών τους στη διαχείριση του υγειονομικού κινδύνου λαμβάνοντας υπόψη κοινωνικο-οικονομικούς περιορισμούς με στόχο την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα και μακρόχρονη ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και την εύρυθμη λειτουργία των κοινωνικών δομών.Το δίλημμα «προστασία της δημόσιας υγείας ή οικονομική ανάπτυξη και αποφυγή οικονομικής καταστροφής» θα πρέπει να απαντηθεί με την αρχή «αποτελεσματική και αποφασιστική προστασία της δημόσιας υγείας για τη διασφάλιση της οικονομικής ανάπτυξης».
Η ανάλυση της δυναμικής της πανδημίας στη χώρα έδειξε ότι η σημερινή κατάσταση οφείλεται στη χαλάρωση στην εφαρμογή των μέτρων προστασίας, κοινωνικής απόστασης και προσωπικής υγιεινής από τον ελληνικό πληθυσμό σε συνδυασμό με τις αυξημένες ροές ασυμπτωματικών και προσυμπτωματικών φορέων λόγω του ανοίγματος των πυλών εισόδου της χώρας στη διάρκεια του Ιουλίου. Αν συνεχιστεί η παρατηρούμενη χαλάρωση και για το υπόλοιπο της θερινής περιόδου στο τέλος Σεπτεμβρίου θα έχουμε γύρω στα 430 κρούσματα ημερησίως και συσσωρευτικά 22000 κρούσματα από την αρχή της πανδημίας από τα 5420 που έχουμε σήμερα. Εάν δεν ανακοπεί η πορεία εξάπλωσης του ιού, ο ρυθμός αύξησης των κρουσμάτων θα φτάσει τα 573 στο τέλος Οκτωβρίου και αναμένεται να ξεπεράσει τα 700 ανά ημέρα μέχρι το τέλος του 2020βάζοντας σε αφόρητη πίεση το εθνικό σύστημα υγείας.
Περισσότερες πληροφορίες για την έρευνα για το πιθανό Lockdown της Θεσσαλονίκης
Θεσσαλονίκη Lockdown: Για την αξιολόγηση των θετικών επιπτώσεων πιθανών μη φαρμακολογικών παρεμβάσεων αναλύθηκαν σενάρια εφαρμογής παρεμβάσεων όπως η υποχρεωτική χρήση της μάσκας και της κοινωνικής απόστασης σε εργασιακούς και κλειστούς χώρους (συμπεριλαμβάνοντας και χώρους θρησκευτικής λατρείας) και σε εξωτερικούς χώρους όπως μπορεί να παρατηρηθεί συγχρωτισμός, η άμεση εφαρμογή τηλεργασίας στο δημόσιο τομέα, η χρήση συστημάτων απολύμανσης του αέρα εσωτερικών χώρων σε κλειστούς και εργασιακούς χώρους και η εφαρμογή τοπικών αλλά περιορισμένων σε χρονική διάρκεια lockdown (με εφαρμογή στη Θεσσαλονίκη). Στην ανάλυση ελήφθη υπόψη η πιστότητα και ο αριθμός των τεστ ανίχνευσης του SARS-CoV-2 που εφαρμόζονται τόσο στις πύλες εισόδου όσο και στο εσωτερικό της χώρας.
Με βάση τα αποτελέσματα της ανάλυσης μη φαρμακολογικών παρεμβάσεων για τη διαχείριση του υγειονομικού κινδύνου από την Covid-19 προτείνονται τα παρακάτω μέτρα:
- Η διατήρηση και μαζική εφαρμογή των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης σε κλειστούς χώρους (εμπορικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, χώρους γραφείων (δημοσίων υπηρεσιών ή ιδιωτικών επιχειρήσεων) και άλλους κλειστούς και ανοιχτούς χώρους συνάθροισης κοινού) και σε μέσα μαζικής μεταφοράς (με περιορισμό στο 50% της πληρότητάς τους και ανάλογη αύξηση των δρομολογίων για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού)
- Η αποφυγή άσκοπου συγχρωτισμού, μαζικών κοινωνικών εκδηλώσεων(απαγορεύοντάς τις και θέτοντας όριο 910 ατόμων για ιδιωτικές συναθροίσεις) και η τήρηση κανόνων κοινωνικής απόστασης και χρησιμοποίησης μέσων προστασίας σε χώρους θρησκευτικής λατρείας
- Η υποχρεωτική και ορθή χρήση μάσκας από όλους σε όλους τους εσωτερικούς χώρους και σε εξωτερικούς χώρους όπου κρίνεται αναγκαίο (εμπορικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, χώροι γραφείων (δημοσίων υπηρεσιών ή ιδιωτικών επιχειρήσεων) και άλλοι κλειστοί και ανοιχτοί χώροι συνάθροισης κοινού)
Περισσότερα μέτρα που προτείνεται για να αποφευχθεί πιθανό Lockdown της Θεσσαλονίκης
- Η υποχρεωτική χρήση μάσκας για τους εργαζόμενους σε όλους τους εργασιακούς χώρους. Οι μάσκες θα έπρεπε να είναι διαθέσιμες και να χρησιμοποιούνται υποχρεωτικά με την ευθύνη του εργοδότη, ο οποίος και θα έπρεπε να φέρει το οικονομικό βάρος για τη διαθεσιμότητά τους. Η κυβέρνηση θα μπορούσε να βοηθήσει με φορολογικές ελαφρύνσεις στις επιχειρήσεις.
- Η τηλεργασία μεγάλου αριθμού δημοσίων υπαλλήλων (προτείνεται το 75%, εάν είναι εφικτό)
- Εφαρμογή τεχνολογικών μέτρων, όπως η εγκατάσταση συσκευών απολύμανσης του αέρα στους εσωτερικούς χώρους σε εμπορικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, χώρους γραφείων (δημοσίων υπηρεσιών ή ιδιωτικών επιχειρήσεων) και άλλους κλειστούς και ανοιχτούς χώρους συνάθροισης κοινού και σε χώρους θρησκευτικής λατρείας και τουλάχιστον σε ιατρεία, οδοντιατρεία, φαρμακεία, γραφεία και σε χώρους υγειονομικού ενδιαφέροντος. Και πάλι θα μπορούσαν να δοθούν φορολογικά κίνητρα για την αγορά και χρήση/συντήρηση των συγκεκριμένων τεχνολογικών συστημάτων.
- Για να φθάσουμε σε σχετικά χαμηλό αριθμό κρουσμάτων, κάτω από 20 ημερησίως, απαιτούνται δύο μήνες, ακόμη και με εφαρμογή ολόκληρου του «πακέτου» μέτρων που προαναφέρθηκαν – τόσο αυτών που έχει ήδη λάβει η Πολιτεία όσο και αυτών που προτείνονται.
Τα παραπάνω μέτρα (πλην των συσκευών απολύμανσης του αέρα) θα πρέπει να επιβληθούν και να γίνει υποχρεωτική η εφαρμογή τους με αντίστοιχη παρακολούθηση και επιβολή αυτής της εφαρμογής από όλους. Οι απλές συστάσεις δεν μπορούν να λειτουργήσουν. Τα δε διοικητικά πρόστιμα για την μη εφαρμογή των κανόνων θα μπορούσαν γίνουν πιο υψηλά σε αντιστοιχία με άλλες παρόμοιες χώρες του εξωτερικού (Κύπρος, Ιταλία όπου το πρόστιμο για τη μη εφαρμογή των μέτρων κυμαίνεται από 300 έως 500 €). Συγκεκριμένα το διοικητικό πρόστιμο για την μη τήρηση των κανόνων κοινωνικής απόστασης και της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας προστασίας προτείνεται να ανέλθει στα 300€.
Η δεύτερη διάσταση μέτρων αντιμετώπισης του υγειονομικού κινδύνου από την Covid-19 αφορά στην αποτελεσματικότητα των τεστ ανίχνευσης του SARS-CoV-2 στον πληθυσμό. Πρέπει να διατηρηθεί ο υψηλός βαθμός ανίχνευσης των φορέων SARS-CoV-2 στη χώρα και να μειωθεί ο χρόνος ταυτοποίησης των θετικών στον κορωναϊό.
Στόχος επίτευξης αυτών των μέτρων
- Εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλες τις πύλες εισόδουτης χώρας για τον περιορισμό των ροών ασυμπτωματικών/προσυμπτωματικών φορέων με ταυτόχρονη μείωση του χρόνου ανίχνευσης του ιού. Το τελευταίο μπορεί να επιτευχθεί με αύξηση των διαθέσιμων τεστ και ενεργοποίηση πανεπιστημιακών εργαστηρίων τα οποία μπορούν να αυξήσουν την ικανότητα της χώρας να ταυτοποιήσει τον κορωναϊό γεννητικά (με τεχνική RTPCR)σε λιγότερο από 24 ώρες.
- Εντατικοποίηση των ελέγχων στην κοινότητα για τον εντοπισμό πιθανών φορέων που μπορούν να δημιουργήσουν νέες αλυσίδες μετάδοσης
- Συνεχής επανεξέταση της κατάστασης με βάση την καθημερινή επιδημιολογική εικόνα, δεδομένης της αβεβαιότητας ως προς τον πραγματικό αριθμό των κρουσμάτων στην κοινότητα
- Ενεργός χρήση προηγμένων συστημάτων περιβαλλοντικής επιδημιολογίας σε περιβαλλοντικά μέσα όπως τα αστικά ή ξενοδοχειακά λύματα αλλά και σε υπέρλεπτα αιωρούμενα σωματίδιασε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους που μπορούν δυνητικά να αποτελέσουν εστίες υπερμετάδοσης του SARSCoV2 με δεδομένη τη δυνατότητα αερογενούς μεταφοράς ενός όχι ασήμαντου κλάσματος του ιικού φορτίου του κορωναϊού.