Πολλοί απο εσάς έχετε χαζέψει πολλές φορές αυτά τα αραχνοΰφαντα τεχνητά σύννεφα που αφήνουν στο πέρασμα τους τα αεροπλάνα όταν πετούν.
Τι είναι όμως στην πραγματικότητα αυτές οι λευκές γραμμές που αφήνουν πίσω τους ;
Τα ίχνη συμπύκνωσης (Contrails) είναι επιμήκη, λεπτά γραμμικά νέφη τα οποία μερικές φορές σχηματίζονται πίσω από αεροσκάφη. Ο σχηματισμός τους οφείλεται πιο συχνά σε υδρατμούς στα καυσαέρια των κινητήρων του αεροσκάφους. Άλλες αιτίες είναι οι αλλαγές στην ατμοσφαιρική πίεση στην δίνη ακροπτερυγίου ή στον αέρα πάνω από ολόκληρη την επιφάνεια της πτέρυγας. Τα ίχνη αποτελούνται από νερό υπό μορφή δισεκατομμυρίων αιωρουμένων υγρών σταγόνων ή κρυστάλλων πάγου.
Το 1915, περίπου 12 χρόνια μετά την πρώτη ελεγχόμενη μηχανοκίνητη πτήση στον κόσμο, ο αυστριακός φυσικός Robert Ettenreich παρακολουθούσε ένα αεροσκάφος να διασχίζει τον ουρανό στο νότιο Τιρόλο, όταν παρατήρησε κάτι: ένα μακρύ αραχνοΰφαντο σύννεφο που ακολουθούσε πίσω του.
Ο Ettenreich περιέγραψε αυτό που είδε σε μια δημοσίευση του 1919 ως «τη συμπύκνωση μιας λωρίδας αθροιστικού νέφους από τα καυσαέρια ενός αεροσκάφους», σημειώνοντας ότι ήταν ορατό για “μεγάλο” χρονικό διάστημα.
Για να σχηματιστούν αυτα τα σύννεφα χρειάζονται τρία πράγματα: υδρατμοί, ψυχρός αέρας και σωματίδια πάνω στα οποία μπορούν να συμπυκνωθούν οι υδρατμοί. Οι υδρατμοί παράγονται από τα αεροπλάνα καθώς το υδρογόνο στα καύσιμά τους αντιδρά με το οξυγόνο του αέρα.
Σε ψυχρές συνθήκες (συνήθως κάτω από 40C) μπορεί να συμπυκνωθεί, συνήθως πάνω στα σωματίδια αιθάλης που επίσης εκπέμπονται από τους κινητήρες των αεροσκαφών, σε μια ομίχλη από σταγονίδια, τα οποία στη συνέχεια παγώνουν για να σχηματίσουν σωματίδια πάγου.
Όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς δεν είναι αεροψεκασμός, όπως θέλει η δημοφιλής θεωρία συνωμοσίας, όμως τα Contrails δεν είναι και τόσο ακίνδυνα, καθώς η NASA έχει εκπονήσει μια έρευνα στην οποία καταλήγει ότι ίσως οι ουρές αυτές των αεροπλάνων να ευθύνονται σε έναν βαθμό για την υπερθέρμανση του πλανήτη.