Ναυάγιο ¨Πόπη”: Το πλοίο που βυθίστηκε και η ιστορία πίσω από αυτό
Κάπου, κάποτε θα έχει ακούσει την έκφραση: “Έγινε της Πόπης”, εννοώντας τον κακό χαμό και την επικράτηση του πανικού… αυτό ακριβώς που είχε επικρατήσει στην θαλάσσια τραγωδία, με το ναυάγιο του πλοίου “Πόπη”.
Το έτος 1920, ένα μετασκευασμένο επιβατικό ατμόπλοιο περιέρχεται στην ιδιοκτησία της “Ηπειρωτικής Ατμοπλοΐας”. Φέρει το όνομα “Πόπη”.
Το “Πόπη” ήταν ένα παλαιό σε ηλικία σκαρί. Όταν εντάχθηκε στην εταιρία του Ποταμιάνου ήδη μέτραγε 40 χρόνια ζωής. Είχε ξεκινήσει ως ιδιωτική θαλαμηγός αναψυχής. Αλλαζοντας όμως διαρκώς χέρια κατέληξε να ανακατασκευαστεί σε πλοίο ακτοπλοΐας.
Το “Πόπη” στις 27 Νοεμβρίου του 1934 εξώκειλε στη νησίδα “Κασίδη”. Το Κασίδη απέχει τριακόσια περίπου μέτρα από τις βραχονησίδες “Φλέβες”. Είναι πολύ κοντά ομως και στο ακρωτήριο που εκτείνεται μετά το Λαιμό της Βουλιαγμένης.
Το πλοίο ήταν φορτωμένο τουλάχιστον επισήμως με 122 επιβάτες. Όπως ομως θα αποδειχθεί αργότερα οι επιβάτες ξεπέρναγαν τους 140 αφού είχαν εκδοθεί και εισιτήρια μέσα στο πλοίο. Το πλοίο ομως μετέφερε και εμπόρευμα. Ο πλοίαρχος ηταν ο Γεώργιος Πιλάλης.
Το πλοίο “Πόπη” θα εκτελούσε το δρομολόγιο:
- Πειραιάς
- Σύρο
- Πάρο
- Νάουσα Πάρου
- Νάξο
- Φολέγανδρο
- Σίκινο
- Οία
- Ίο
- Θήρα
- Ανάφη
- Αμοργό
- Αιγιάλη
- Σχοινούσα
- Ηρακλειά
- Κουφονήσια
και επιστροφή μέσω Νάξου, Πάρου, Σύρου, για να καταπλεύσει κάποτε στον Πειραιά από όπου αναχώρησε.
Όταν το “Πόπη” προσέκρουσε, τόσο οι αξιωματικοί του πλοίου όσο και το πλήρωμα φρόντισαν να δώσουν προτεραιότητα στην εκφόρτωση του εμπορεύματος.
Παρότι το πλοίο ουδέποτε βυθίστηκε ολόκληρο, έντεκα επιβάτες πνίγηκαν από τον πανικό που επικράτησε.
Μετά την προσάραξη άρχισε να λαμβάνει κλίση προς τα δεξιά ενώ οι επιβάτες του προσπαθούν να σωθούν μόνοι τους. Κανείς δεν βρέθηκε να τους οδηγήσει στο κατάστρωμα για να σωθούν.
Σημειωτέον ότι το ατμόπλοιο “Πόπη” δεν διέθετε συσκευή ασύρματου τηλέγραφου.
Η προσάραξη του Α/Π “Πόπη” όπως παρουσιάζεται στο φύλλο της εφημερίδας “Σφαίρα” της 28ης Νοεμβρίου 1934
Σύντομα όμως και σε αυτή την γραμμή το “Πόπη” προσάραξε θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο για δεύτερη φορά τους επιβάτες του.
Ο πανικός που επικράτησε κατά την εγκατάλειψη του πλοίου, καθώς η πρόσκρουση έγινε νύχτα, βοήθεια από το πλήρωμα δεν υπήρξε, τηλέγραφο το πλοίο δεν διέθετε, έμεινε βαθιά χαραγμένη για πάντα στη μνήμη του ναυτικού κόσμου και των νησιωτών ώστε η έκφραση “έγινε της “Πόπης””, έγινε ταυτόσημη με τον πανικό και την αταξία της νύχτας του ναυαγίου.
Οι ναυαγοί του “Πόπη” φτάνοντας στον Πειραιά με σπαραγμό και οδύνη μεταφέρουν τις εικόνες χάους και πανικού που επικράτησαν κατά τη διάρκεια της πρόσκρουσης.
Και δεν έφτανε μόνο αυτό αλλά αφού το πλοίο ρυμουλκήθηκε στον Πειραιά και επισκευάστηκε με μερικές μόνο επιδιορθώσεις, δρομολογήθηκε στη γραμμή Πάτρα, Ζάκυνθο, Αργοστόλι, Ληξούρι.
Δεν ήθελε και πολύ ώστε η έκφραση του ναυαγίου, να επανέλθει και πάλι, αφού ο ναυτικός κόσμος μιλούσε εκ νέου για της “Πόπης” τα κατορθώματα!
Καθώς λοιπόν της “Πόπης” τα κατορθώματα…. λάμβαναν διαστάσεις ο κόσμος απέφευγε να ταξιδεύει με αυτό το πλοίο αφού ένιωθε ανασφαλής. Οι επιβάτες που είχαν γνωρίσει την εμπειρία ενός ταξιδιού με το “Πόπη”, εξιστορούσαν τις εμπειρίες τους από το παραλίγο μοιραίο ταξίδι τους.
Τότε το πλοίο άλλαξε για να αποσυνδεθεί από το κακό ιστορικό του, μετονομάσθηκε σε “Ήπειρος”.Με την ονομασία αυτή αποτέλεσε ένα από τα πλοία της εταιρείας “Ηπειρωτική”.