Τι πρέπει να κάνουν για την αντιπυρική προστασία οι ιδιοκτήτες μέχρι τη Δευτέρα.
Εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων, μέσα ή κοντά σε δασικές περιοχές, κινδυνεύουν να πληρώσουν, από την επόμενη εβδομάδα, τσουχτερά πρόστιμα, που μπορούν να φτάσουν και τις 50.000 ευρώ, σύμφωνα με νόμο που τους υποχρεώνει να έχουν μέχρι το τέλος του μηνός, έκθεση για πυροπροστασία στο ακίνητό τους και καθαρισμό του οικοπέδου.
Για τον σχετικό όμως νόμο, επικρατεί το απόλυτο αλαλούμ, αφού το αρμόδιο υπουργείο, εξέδωσε ερμηνευτική εγκύκλιο για περσινό νόμο, χωρίς να έχει υπολογίσει όλες τις παραμέτρους, όπως υποστηρίζουν οι εμπλεκόμενοι. Δήμοι, μηχανικοί, δασολόγοι και άλλοι φορείς, αντιδρούν στο μέτρο, υποστηρίζοντας ότι είναι ανεφάρμοστο. Την ίδια στιγμή όμως οι ιδιοκτήτες ακινήτων, καλούνται μέσα σε μερικές ημέρες, να κάνουν τη σχετική μελέτη και να την υποβάλλουν αρχικά στους δήμους και μετά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, που όμως ακόμα δεν έχει δημιουργηθεί!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Το Εθνικό Μητρώο Τήρησης Μέτρων Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών, νομοθετήθηκε από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με το νόμο 5075/14.12.2023, ο οποίος προβλέπει ηλεκτρονική βάση ετήσιας καταγραφής των υποχρεώσεων των ιδιοκτητών οικοπέδων κατά την αντιπυρική περίοδο. Στις 15 Μαρτίου, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράφει εγκύκλιο, σχετικά με την υποχρεωτική εφαρμογή πλαισίου μέτρων και μέσων πυροπροστασίας για τα ακίνητα που ευρίσκονται εντός ή πλησίον δασών και δασικών εκτάσεων.
Επίσης σε συνέχεια του «Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός και πλησίον δασικών εκτάσεων» που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ μετά από ΚΥΑ των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας (19.05.2023), εκδίδεται η σχετική ερμηνευτική εγκύκλιος, προς εφαρμογή του, ενόψει και της νέας αντιπυρικής περιόδου που ξεκινά την 1η Μαΐου του 2024.
Έτσι, οι ιδιοκτήτες καλούνται μέχρι τη Δευτέρα, να έχουν κάνει την έκθεση, να έχουν καθαρίσει τα ακίνητα και τα οικόπεδά τους και να έχουν υποβάλει τα σχετικά έγγραφα στους δήμους, αφού η σχετική εφαρμογή στο gov.gr, δεν είναι ακόμη έτοιμοι. Αλλιώς αντιμετωπίζουν πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν έως και πάνω από 50.000 ευρώ
Ποιους αφορά η εγκύκλιος
Αφορά όλα τα οικόπεδα με κτίσμα τα οποία βρίσκονται:
-Μέχρι 300 μέτρα από δάσος ή δασικά οικοσυστήµατα ή δασικές εκτάσεις (σύμφωνα με τους δασικούς χάρτες).
-Ορεινές, ημιορεινές χορτολιβαδικές εκτάσεις είτε είναι δηµόσιες, είτε είναι αναγνωρισµένες ως ιδιωτικές ή για όλα τα οικόπεδα με κτίσμα τα οποία βρίσκονται μέσα σε περιαστικό πράσινο ή σε κηρυγμένες δασωτέες ή αναδασωτέες εκτάσεις ή βρίσκονται μέσα σε πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών ή μέχρι 300 μέτρα απόσταση από αυτές.
– Ο καθαρισμός οικοπέδων αφορά: Εντός σχεδίου οικόπεδα με ή χωρίς κτίσμα, και οικόπεδα εκτός σχεδίου με ή χωρίς κτίσμα μέχρι 100 μέτρα απόσταση από το σχέδιο καθώς και τις ιδιοκτησίες εκτός σχεδίου με κτίσμα.
Τι πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες
Οι ιδιοκτήτες ακινήτων, θεωρητικά, πρέπει μέχρι 30 Απριλίου 2024, να υποβάλλουν δήλωση εφαρμογής μέτρων πυρασφάλειας με την οποία να δηλώνουν ότι έχουν προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την προστασία του ακινήτου του σε περίπτωση συμβάντος πυρκαγιάς, όπως αυτές ορίζονται στην έκθεση του αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα. Όπως όμως γίνεται αντιληπτό, δεν είναι δυνατόν όλα αυτά να έχουν συμβεί σε μόλις 15 ημέρες, από την έκδοση της ερμηνευτικής εγκυκλίου.
Ο ρόλος των Δήμων
Η μη ύπαρξη μηχανισμών ελέγχου αλλά και το γεγονός ότι δεν είναι ακόμη έτοιμη η σχετική πλατφόρμα, οδήγησε τα υπουργεία να «πετάξουν το μπαλάκι», στους δήμους, οι οποίοι όμως θα πρέπει να στήσουν δικό τους μηχανισμό ελέγχου, κάτι που αδυνατούν.
Ερωτήματα που ζητούν απάντηση
Ακόμα όμως και αν αυτό ήταν δυνατό, παραμένουν στον αέρα πολλά ζητήματα εφαρμογής του μέτρου.
-Ποιος είναι ο «ειδικός επιστήμονας» που θα πρέπει να απευθυνθούν οι πολίτες και υπάρχει σχετικό μητρώο επαγγελματιών;
-Πώς ο ιδιοκτήτης θα γνωρίζει εάν είναι μέσα στην κατηγορία που εμπίπτει στις διατάξεις της νέας εγκυκλίου.
-Πώς οι δήμοι θα συγκροτήσουν τριμελή επιτροπή αποτελούμενη από έναν δασολόγο ή γεωπόνο, έναν μηχανικό και έναν ακόμα υπάλληλο του Τμήματος Πολιτικής προστασίας, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα; Αυτή η επιτροπή μάλιστα, θα είναι υποχρεωμένη να κάνει δειγματοληπτικούς ελέγχους των δικαιολογητικών.
-Τι θα αφορά η έκθεση αξιολόγησης και σύμφωνα με ποια δεδομένα, και κριτήρια θα κληθούν οι ιδιοκτήτες να πάρουν μέτρα πυροπροστασίας; Επίσης τι μέτρα θα είναι αυτά;
-Πόσα χρήματα θα κοστίσει η εφαρμογή του μέτρου στους ιδιοκτήτες και τι θα συμβεί με όσους αδυνατούν να πληρώσουν;
Το Dnews, επικοινώνησε με δημάρχους αλλά και στελέχη δήμων. Πολλοί από τους δημάρχους θεωρούν το μέτρο ανεφάρμοστο, αφού δεν έχουν το ανθρώπινο δυναμικό για αν το υλοποιήσουν. Υπογραμμίζουν δε, ότι για πολλά από τα ζητήματα, δεν έχουν ακόμα πάρει απαντήσεις από τα αρμόδια υπουργεία.
Θα δοθεί παράταση;
Σύμφωνα με πληροφορίες του Dnews, στα αρμόδια υπουργεία, υπάρχει ήδη η σκέψη να δοθεί παράταση στο μέτρο, ώστε να μπορέσουν οι ιδιοκτήτες να συμμορφωθούν και να ολοκληρώσουν τις εκθέσεις πυροπροστασίας των ακινήτων τους. Αυτό όμως που επισημαίνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, είναι ότι ο κόσμος δεν γνωρίζει ακόμα τίποτα για το μέτρο.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι διατάξεις προληπτικής πυροπροστασίας του κανονισμού εφαρμόζονται υποχρεωτικά σε όλα τα ακίνητα των προαναφερόμενων περιπτώσεων για την επικείμενη αντιπυρική περίοδο έτους 2024. Αφορούν στην πρόσβαση στο ακίνητο, στη δημιουργία ζωνών προστασίας, στην αποθήκευση υλικών, στον τακτικό καθαρισμό και στην εκπόνηση Σχεδίου Προετοιμασίας Εκκένωσης.
Τα μέτρα παθητικής και ενεργητικής πυροπροστασίας που προβλέπονται στην έκθεση του αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα εφαρμόζονται υποχρεωτικά από 31.03.2025 για τα ακίνητα που χαρακτηρίζονται ως υψηλής και ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας και από 31.03.2026 για τα ακίνητα που χαρακτηρίζονται ως χαμηλής ή μεσαίας επικινδυνότητας.
ΠΟΜΙΔΑ: Απόλυτος αιφνισδιασμός
Επικοινωνήσαμε με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των Ιδιοκτητών Ακινήτων, κ. Παραδιά, ο οποίος δήλωσε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς είναι «απόλυτα αιφνιδιασμένοι».
Επισημαίνει στο Dnews: «Κανένας δεν ξέρει τίποτα. Δεν ενημέρωσαν κανέναν. Είναι σαφές ότι και οι δύο ρυθμίσεις αυτές, έχουν μοναδικό σκοπό την απόσυρση της πολιτικής ευθύνης. Για να έρθουν μετά να σου πουν, κάηκες ε; Τι να κάνουμε, δεν εφάρμοσες αυτά που λέει ο νόμος. Άμα τα είχες κάνει δεν θα είχες καεί και δεν σε αποζημιώνουμε κιόλας.
Και ο ειδικός επιστήμονας, τι είδους επιστήμονας είναι; Είναι μηχανικός, τοπογράφος, δασολόγος, τι είναι. Δεν ενδιαφέρθηκαν να ενημερώσουν κανέναν. Πρακτικά και τα δύο είναι ανεφάρμοστα. Και έχουν και το ανάλογο κόστος. Η υποχρέωση καθαρισμού είναι επαναλαμβανόμενη ετησίως. Το άλλο με τα αντιπυρικά σχέδια, έχει μία διαβάθμιση, με περιπτωσιολογία, μελέτες και κανείς δεν έχει ιδέα πώς θα γίνει η εφαρμογή τους», αναφέρει και συνεχίζει:
«Εμείς έχουμε σηκώσει τα χέρια ψηλά και λέμε ας γίνει ότι θέλει. Μέχρι 31 Μαρτίου, πρέπει να έχεις κάνει τη μελέτη και να την έχεις αναρτήσει σε μία πλατφόρμα που δεν υπάρχει. Και τώρα λένε να κατατεθεί γραπτώς σε δήμο. Και εγώ ρωτάω, ποιος δήμος έχει υπηρεσία να καταγράψει και να αρχειοθετήσει αυτές τις εκθέσεις, να τις περάσει από πρωτόκολλο κλπ.», καταλήγει.
Ανέφικτο το μέτρο λένε οι μηχανικοί
Ως ανεφάρμοστη χαρακτηρίζει την νέα εγκύκλιο για την εφαρμογή του Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός & πλησίον δασικών εκτάσεων, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ).
Αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους:
-Τόσο η σύνταξη Εντύπου Αξιολόγησης Επικινδυνότητας και Τεχνικής Έκθεσης αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα μέχρι την 31η/03/2024, όσο και σε συνέχεια της Τεχνικής Έκθεσης, η Δήλωση Εφαρμογής των μέτρων πυρασφαλείας από τους ιδιοκτήτες των ακινήτων υποχρεούνται εντός ενός (1) μηνός από την παραπάνω ημερομηνία και, σε κάθε περίπτωση, μέχρι τις 30/4/2024. Είναι αδιανόητο με Εγκύκλιο της 15/3 να τίθενται όρια 15 ημερών εκ των οποίων μόνο οι 8 είναι εργάσιμες!!!
-Η λογική που διατρέχει την ΚΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/55904/2019/19-05-2023 κινείται στην κατεύθυνση της «ατομικής ευθύνης» των ιδιοκτητών ακινήτων, φορτώνοντας τους με πρόσθετες επιβαρύνσεις, οικονομικές και διοικητικές.
-Οι εμπλεκόμενες Υπηρεσίες των Δήμων με την τεράστια υποστελέχωση ειδικά σε τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό, επιφορτίζονται με πλήθος υποχρεώσεων που είναι αδύνατο να τις φέρουν εγκαίρως σε πέρας με το παρόν δυναμικό και μέσα.