Λίλλη Παπαγιάννη: 16 σπάνιες φωτογραφίες
Τον τίτλο της πιο κομψή και φινετσάτης Ελληνίδας ηθοποιού έχει κερδίσει η Λίλλη Παπαγιάννη, όπου οιτάζοντας τις φωτογραφίες της και γνωρίζοντας την ιστορία της συνειδητοποιείς το πόσο ερωτευμένη ήταν με το θέατρο και μάλιστα κατάφερε να κερδίσει το κοινό με την απίστευτη κομψότητα και το στιλ της.
Είχε μεγάλα γαλαζοπράσινα μάτια, καστανά μαλλιά, λαμπερό χαμόγελο και εκφραστικό βλέμμα. Ο φακός «ερωτεύτηκε» το πρόσωπό της πανέμορφης Λίλλης Παπαγιάννη.
Αν η Λίλλη Παπαγιάννη κατάφερε να το επιβάλλει σαν κινηματογραφική τουλάχιστον εικόνα της, δεν ήταν θέμα τρικ. Προσποίησης για την κάμερα. Ούτε καν καταγωγής και οικογένειας. Δεν γεννήθηκε σε ένα μεγάλο αρχοντικό ούτε ήταν μεγαλοαστή. Ήταν θέμα ψυχής. Και παιδείας. Και καρδιάς μπον βιβέρ όχι με την έννοια των μεγάλων πάρτι και των εντυπώσεων αλλά με την έννοια της αγάπης στη ζωή. Και την ομορφιά της, την τέχνη της, και τα ζώα που τα λάτρευε. Εκεί βρισκόταν και το μεγάλο της ταλέντο. Στη σχέση της με τη ζωή. Στον τρόπο που μπορούσε να μασκάρει τις καλλιτεχνικές της ανησυχίες σε συγκεκριμένη κινηματογραφική περσόνα. Δίνοντας στο κλισέ τον ανάλαφρο αέρα ενός κρυφά ειρωνικού και αυτοσαρκαστικού παραμυθιού.
Όπως είχε αποκαλύψει η ανηψιά της, Έλενα Ακρίτα, ο Μάριος Πλωρίτης που την είχε μαθήτρια στη σχολή της είχε πει ότι δεν υπήρχε ούτε ένας εκεί μέσα που να μην την είχε ερωτευτεί τρελά! Έκανε το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο το 1959 στην ταινία «Νταντά με το Ζόρι» δίπλα στον Μίμη Φωτόπουλο και τη Γεωργία Βασιλειάδου.
Έπαιξε την Αθηνά Βασιλείου στην ταινία «Δεσποινίς διευθυντής», την Κατίνα στην ταινία «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα», τη Λελέ που διεκδικούσε τον Κωνσταντάρα στην ταινία «Η χαρτοπαίχτρα» και τη Νανά στην ταινία «Μια τρελή τρελή οικογένεια».
Μια από τις καλύτερες ερμηνείες της στη μεγάλη οθόνη ήταν στην ταινία «Η Εκδρομή» για την οποία τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας από τους κριτικούς στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης το 1966.
Η Λίλλη Παπαγιάννη μπορεί να μην έκανε πολύ σινεμά, αλλά όσοι τη γνώρισαν από κοντά, λένε πως η ίδια ήταν σινεμά. Σαν μια οθόνη ανατανακλάσεων και ιριδισμών. Κολλητές φίλες με τη Μελίνα, ατέλειωτα τηλεφωνήματα με την Κώνστα και μια απίστευτη σχέση αγάπης με τη Δέσπω Διαμαντίδου.
Απίστευτη αν σκεφτείς ότι ο άντρας της ζωής της, ο Αντρέας Φιλιππίδης ήταν ο πρώην σύζυγος της Δέσπως. Ο δάσκαλος της στη σχολή του θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν. Παρέμεινε 32 χρόνια παντρεμένη με Ανδρεά Φιλιππίδη και μαζί συγκρότησαν θίασο και ανέβαζαν δικές τους παραστάσεις. Μια από τις τελευταίες της εμφανίσεις ήταν το 1977 στο σήριαλ οι Ένοχοι στο πλευρό του Δημήτρη Παπαμιχαήλ και της Μάρως Κοντού. Δεν απέκτησε παιδιά και αποφάσισε να αποσυρθεί από την υποκριτική μετά τον θάνατο του συζύγου της, το 1989.
Έφυγε σε ηλικία 80 ετών, στις 12 Μαΐου 2015, αθόρυβα. Για τους περισσότερους θα είναι η «Αθηνάααα» που τη φώναζε η Τζένη Καρέζη στο «Δεσποινίς Διευθυντής». Ακόμα και εκεί, δίπλα στη μεγάλη σταρ, η Λίλλη Παπαγιάννη κέρδιζε τη σκηνή χωρίς να το επιδιώκει.
Το λιτό και συγκινητικό αποχαιρετιστήριο μήνυμα της Έλενας Ακρίτα, μιας και η Λίλλη Παπαγιάννη ήταν ξαδέλφη της μητέρας της Έλενας, Σύλβα. «Κοιτάζω ψηλά. Ξέρω πως κάπου ‘εκεί πάνω’ ένα καταπράσινο βλέμμα θα τυφλώνει τα σύννεφα. Κι ο άνεμος θα ευωδιάζει απ’ το εξαίσιο γαλλικό σου άρωμα.Αντίο, θεία Λίλυ. Αντίο, αγαπημένη μου», έγραψε η Έλενα.