Διόρθωση Είδησης: Όχι, δεν θεσπίστηκε πρόσφατα νέο πρόστιμο για «φαγητό στο αυτοκίνητο» – η ρύθμιση ισχύει εδώ και δεκαετίες

Αρχικά είχαμε αναδημοσιεύσει την εξής είδηση:

Φαγητό στο αυτοκίνητο: Επιβάλλονται πρόστιμα στους παραβάτες

Ακριβά θα πληρώνεται η κατανάλωση φαγητού στο αυτοκίνητο από εδώ και πέρα, αφού θα επιβάλλεται τσουχτερό πρόστιμο και παράλληλα θα αφαιρείται η άδεια και το δίπλωμα οδήγησης.

Η απόσπαση της προσοχής ενός οδηγού, ακόμα και όταν αυτή οφείλεται στην κατανάλωση φαγητού, τιμωρείται και μάλιστα αυστηρά από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Μπορεί, λοιπόν, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας να μην ορίζει ρητά και κατηγορηματικά την απαγόρευση κατανάλωσης φαγητού από τον οδηγό την ώρα που αυτός βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, ωστόσο, περιγράφει σε δύο άρθρα την παράβαση στην οποία θα υποπέσει κάποιος αν επιλέξει να γευματίσει εν ώρα… υπηρεσίας.

Η κατανάλωση φαγητού στο αυτοκίνητο αποτελεί δίχως καμία αμφιβολία μια κακή συνήθεια, η οποία προκαλεί την απόσπαση της προσοχής του οδηγού και ως εκ τούτου αυξάνει και μάλιστα σημαντικά τις πιθανότητες εμπλοκής του σε ένα ατύχημα.

Φαγητό στο ασυτοκίνητο: Ποια είναι τα πρόστιμα και πότε αφαιρείται το δίπλωμα

Ειδικότερα, στο άρθρο 13, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αναφέρει ότι ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεων του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς και προβλέπει πρόστιμο 100 ευρώ καθώς και επί τόπου αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για τριάντα ημέρες.

Μάλιστα, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επανέρχεται στο άρθρο 40 καθιστώντας σαφές ότι οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα, προβλέποντας χρηματικό πρόστιμο ύψους 80 ευρώ για τους παραβάτες.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που ο οδηγός καταναλώνει φαγητό και το όχημα βρίσκεται εν κινήσει, παραβιάζει δύο άρθρα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κινδυνεύοντας όχι μόνον με ένα βαρύ χρηματικό πρόστιμο αλλά και αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι ήδη σε άλλες χώρες της Ευρώπης, η χρήση νέας γενιάς φωτογραφικών ραντάρ δίνει τη δυνατότητα στις τοπικές αρχές να βεβαιώνουν παραβάσεις που σχετίζονται με την απόσπαση της προσοχής και να τιμωρούν τους οδηγούς που είτε κάνουν χρήση κινητού τηλεφώνου είτε καταναλώνουν τρόφιμα παίρνοντας το χέρια τους από το τιμόνι και το βλέμμα τους από τον δρόμο.

Όπως ενημερωθήκαμε από τα Ellinika Hoaxes αυτό που ισχύει πραγματικά είναι το εξής:

Άρθρο 13
1. (…)
2.  Ο οδηγός επιβάλλεται να έχει την, κατά τις σχετικές διατάξεις, προβλεπόμενη άδεια οδήγησης και την αναγκαία σωματική και διανοητική ικανότητα και να βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση για να οδηγεί, οφείλει δε κατά το χρόνο της οδήγησης να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του ή τα ζώα του. Ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς. (…)

«6. Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως και 3 του άρθρου αυτού
τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατό (100,00) ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας
ικανότητας οδηγού
 για τριάντα (30) ημέρες. (…)

—-

Άρθρο 40
1. (…)
2. Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο.
υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός
αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα.
(…)
12. Όποιος παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο
ογδόντα (80) ευρώ. (…)

Μέχρι σήμερα, δεν έχει συντελεστεί ή εκδηλωθεί δημοσίως πρόθεση για νέα αλλαγή των συγκεκριμένων διατάξεων ή εισαγωγή ειδικής σχετικής ρύθμισης.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, τα Ellinika Hoaxes απευθύνθηκαν και τηλεφωνικά την 03/10/2022 προς το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, και έλαβαν από το Γραφείο Τύπου του αρμοδίου επί των Μεταφορών Υφυπουργού, Μιχάλη Παπαδόπουλου, πρόσθετη διευκρίνιση ότι δεν έχει σχεδιαστεί κάποιο νέο πρόστιμο, και η ανωτέρω διαπίστωση ότι νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει ήδη στον ΚΟΚ ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα.

Μάλιστα, η υποχρέωση του οδηγού να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του και να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του ισχύει ήδη εδώ και αρκετές δεκαετίες, και επί των προηγούμενων ΚΟΚ. Χαρακτηριστικά, στον ΚΟΚ του 1977 (Ν.614/1977), δηλαδή πριν 45 χρόνια, προβλέπονταν τα εξής ανάλογα στο άρθρο 13:

[πηγή, σελ. 10 του pdf]

Επισημαίνεται ότι πρόσφατα είχε κυκλοφορήσει και παρεμφερής ψευδής είδηση περί νέου προστίμου για μούντζα, που, όπως αναλύσαμε, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, και σχετικές διατάξεις για αγενή συμπεριφορά οδηγού ισχύουν επίσης εδώ και δεκαετίες.

Συμπέρασμα

Παρ’ όλο που κυκλοφόρησαν δημοσιεύματα το Σεπτέμβριο του 2022 που διακήρυσσαν «τέλος στο φαγητό στο αυτοκίνητο» και «έρχονται ποινές» που θα ισχύουν «από εδώ και πέρα», η αλήθεια είναι ότι δεν συνέβη, ούτε αναμένεται να έρθει, νέα αλλαγή στον ΚΟΚ για το θέμα αυτό. Οι διατάξεις περί υποχρέωσης του οδηγού οχήματος να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του και να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του, όταν οδηγεί, ισχύουν εδώ και δεκαετίες.

Related posts

Έτσι είναι χωρίς ρετούς το σώμα της Αγγελικής Νικολούλη στα 60, οι φώτο που κυκλοφορούν και «κλείνουν στόματα»

Παναγιώτης Ραφαήλ: O μικρός “ήρωας”, έκλεισε τα 6, σβήνει το κεράκι και όλοι του εύχονται «χρόνια πολλά»

«Μην το πείτε στη μαμά μου…Τρώμε μία εβδομάδα ρύζι»