Θωμάς Καρβέλας: Η ιστορία που ξεκίνησε από ένα σκασμένο λάστιχο
Ο Θωμάς Καρβελάς ήταν μόλις 4 ετών. Η οικογένειά του πηρε την απόφαση το 1910 να μεταναστεύσει από την Αθήνα στην Αμερική. Ο ίδιος όταν ενηλικιώθηκε έκανε χαμαλοδουλειες για να μπορέσει να βγάλει τα προστοζειν. Σε ηλικία 26 ετών μετακόμισε στο Γουεστσέστερ. Εκεί βρήκε μια δουλειά ως οδηγός. Ένα από τα πιο ζεστά Σαββατοκύριακα του 1934 για τις ΗΠΑ έπαθε λάστιχο έξω από το Χάρτσντεϊλ της Νέας Υόρκης. Το παγωτό που μετέφερε κινδύνευε να λιώσει κάτω από τον καυτό ήλιο.
Ο Καρβελάς πήγε σε ένα κοντινό κατάστημα κεραμικών για να προμηθευτεί ρεύμα. Το παγωτό είχε σχεδόν λιώσει και ηταν μαλακό. Περαστικοί που είχαν δει το περιστατικό τον ρώτησαν αν μπορούν να δοκιμάσουν και ξετρελάθηκαν. Έως τότε το παγωτό που διατίθεντο στο εμπόριο ήταν αποκλειστικά σκληρής υφής.
Δράττοντας την ευκαιρία ο Έλληνας ομογενής έστησε έναν πρόχειρο πάγκο και ξεκίνησε επί τόπου να πουλάει παγωτό. Μέσα σε λίγες ώρες ο Κάρβελας ξεπούλησε όλο το εμπόρευμα, βγάζοντας 3.500 δολάρια, που σε σημερινή αξία ξεπερνούν τις 65.000.
Χάρη στις μηχανικές γνώσεις του δημιούργησε μια μηχανή στην οποία παρασκεύαζε με ζαχαροπλαστική κρέμα το γνωστό παγωτό μηχανής και κατοχύρωσε την ευρεσιτεχνία.
Το 1936 άνοιξε το πρώτο κατάστημα του και εφάρμοσε μια καινοτόμα τότε ιδέα προώθησης, δίνοντας δώρο στον πελάτη και δεύτερο παγωτό.
Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά παγωτά της εποχής, το «μαλακό παγωτό» συνιστούσε μια μυστική φόρμουλα με βάση την κρέμα ζαχαροπλαστικής που επινόησε ο Ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας. Ηταν ο πρώτος που επινόησε το «παγωτό μηχανής»
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η επιχείρηση του Κάρβελα άρχισε να αναπτύσσεται ραγδαία. Ξεκίνησε να πουλάει τις μηχανές του σε όλη την Αμερική. Μάλιστα ο ίδιος πήγαινε στους πελάτες του για να τους δείξει την σωστή χρήση της πρωτοποριακής μηχανής. Το 1947 κατοχύρωσε το εμπορικό σήμα της αλυσίδας του. Ίδρυσε και τη δική του σχολή όπου εκπαίδευε τους καινούργιους υπαλλήλους.
Το παγωτό μηχανής Carvel διοχετευόταν σε δεκάδες σημεία στην Αμερική. Το 1951 η επιχείρηση γιόρτασε τα 100 καταστήματα στις ΗΠΑ. Μέχρι το 1980 υπήρχαν περισσότερα από 700 καταστήματα στην East Coast.
Η σχέση του Θωμά Καρβέλα με το μάρκετινγκ
Ο Κάρβελ έγραψε ιστορία στις ΗΠΑ. Μεγάλο ρόλο στην επιτυχία του έπαιξε το μάρκετινγκ της εταιρίας του. Πίστευε ότι η εικόνα έπαιζε καθοριστικό ρόλο στην προώθηση των προϊόντων. Ο ίδιος ειπε μάλιστα πως: «Μπορείς να βάλεις ένα ψηλό, όμορφο εκφωνητή με την τέλεια φωνή, την τέλεια προφορά και την τέλεια γραμματική. Αλλά πολλοί λίγοι αγοραστές παγωτού μοιάζουν με αυτούς. Τα διαφημιστικά μας απευθύνονται σε ανθρώπους που μοιάζουν με εμάς, μιλούν σαν και εμάς και ακούγονται σαν και εμάς».
«Όλα τα παγωτά σκληραίνουν όταν μπουν στο κουτί. Η διαφορά του δικού μας είναι ότι το παγώνουμε σε 24 ώρες και ο πελάτης το παίρνει στα χέρια του σε μια, το πολύ δυο μέρες. Το μέσο παγωτό ψυγείου είναι 10 εβδομάδων», έλεγε ο Τομ Κάρβελ.
Ο Κάρβελ παντρεύτηκε, αλλά δεν έκανε παιδιά. Πούλησε την εταιρεία του 1989 και ένα χρόνο αργότερα πέθανε από καρδιακή προσβολή στον ύπνο του, σε ηλικία 84 ετών. Λίγες μέρες πριν το θάνατό του είχε αναφέρει σε στενά πρόσωπα του ότι η γραμματέας του και ο δικηγόρος του μηχανορραφούσαν εναντίον του. Το θάνατό του ακολούθησαν δικαστικές διαμάχες μεταξύ της οικογένειας και των δικηγόρων. Ο Τομ Κάρβελ άφησε πίσω του μια αμύθητη περιουσία και το brand μιας εταιρίας που διέθετε περισσότερα από 400 καταστήματα σε όλο τον κόσμο.