Φωτογραφίες λεωφορείων με εισπράκτορα στην παλιά Αθήνα. Εισιτήριο 1 δραχμή και αργότερα 30-50 Δρχ. Αργότερα ένας πορτοκαλί κλειδωμένος κουμπαράς με σχισμή για τα ψιλά που κοιτούσε ο οδηγός και αν είχε ουρές, κουμπιά, βοτσαλάκι, κέρμα κλπ
Στα παλιά λεωφορεία της Αθήνας οι συζητήσεις έδιναν και έπαιρναν όπως θυμούνται νοσταλγικά όσοι τα έζησαν. Ο κόσμος μιλούσε ελεύθερα στον διπλανό του σαν να ήταν παλιοί γνώριμοι. Το μόνο που διέκοπτε τη συζήτηση ήταν η φωνή του εισπράκτορα που ζητούσε να δει τα εισιτήρια, μετρώντας παράλληλα κεφάλια.
Πότε όμως έκαναν πρώτη φορά την εμφάνισή τους στην Αθήνα;
Στις αρχές του 20ου αιώνα, το κράτος είχε δώσει άδειες για την λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτες λεωφορειούχους, οι οποίοι, το 1952, ίδρυσαν έξι Κοινά Ταμεία Εκμετάλλευσης Λεωφορείων, τα ΚΤΕΛ, που λειτουργούσαν υπό την εποπτεία του – από το 1941 ιδρυθέντα – Οργανισμού Ελέγχου Αστικών Συγκοινωνιών.
Ακόμη, το 1929 ιδρύθηκε η Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (ΗΕΜ) που είχε ως αρμοδιότητα να λειτουργήσει τραμ, τρόλλεϋ και λεωφορεία στις κεντρικές περιοχές της Αθήνας και του Πειραιά, αλλά από το 1956 περιορίστηκε στα τρόλλεϋ, για να καταργηθεί τελικά το 1970 και να δώσει τη θέση της στον σημερινό ΗΛΠΑΠ.
Το 1961 ιδρύεται η πρώτη κρατική εταιρεία αστικών συγκοινωνιών με την επωνυμία Αστικές Συγκοινωνίες Περιοχής Αθηνών (ΑΣΠΑ), γνωστή και ως 7ο Κ.Τ.Ε.Λ., ενώ τελικά, το 1977, αφαιρούνται δια νόμου οι άδειες λειτουργίας Αττικής Συγκοινωνίας από τους ιδιώτες ιδιοκτήτες λεωφορείων.
Τότε ιδρύονται η Επιχείρηση Αστικών Συγκοινωνιών (η οποία καταργήθηκε το 1992) και ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών για το σχεδιασμό, το συντονισμό και την εποπτεία του όλου συστήματος συγκοινωνιών της Πρωτεύουσας, που το 1993 έγινε ο σημερινός ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) με τις ίδιες αρμοδιότητες.
Το 1994 ιδρύθηκε η Εταιρεία Θερμικών Λεωφορείων (ΕΘΕΛ), σκοπός της οποίας είναι η εκτέλεση και εκμετάλλευση του συγκοινωνιακού έργου με θερμικά λεωφορεία, στην περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ.