Ο κλάδος των αερομεταφορών δέχεται ισχυρό πλήγμα εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, με αποτέλεσμα πολλές αεροπορικές εταιρείες να κινδυνεύουν να πτωχεύσουν. Δημοσίευμα της Bloomberg αναλύει και παρουσιάζει τις αεροπορικές που κινδυνεύουν περισσότερο.
Οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να χάσουν φέτος το ένα τέταρτο των τρισεκατομμυρίων δολαρίων εσόδων τους, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών, καθώς οι χώρες σε όλο τον κόσμο κλείνουν τα σύνορά τους και μάχονται κατά του κορονοϊού. Οι περισσότεροι αερομεταφορείς θα πτωχεύσουν μέχρι το τέλος Μαΐου, εάν δεν μπορούν να βρουν οικονομική υποστήριξη, εκτίμησε την περασμένη εβδομάδα το CAPA-Center for Aviation με έδρα το Σίδνεϊ.
«Σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο, θα επιβιώσουν μόνο οι πιο ικανοί», δήλωσε ο CEO της Qatar Airways, Akbar Al Baker.
Όπως και ο ιός έτσι και η κρίση δεν κάνει διακρίσεις, επηρεάζοντας τους πάντες, από τις low cost εταιρείες, μέχρι εθνικούς αερομεταφορείς. Την ίδια στιγμή, και οι κατασκευαστές αεροσκαφών και οι προμηθευτές τους βρίσκονται επίσης υπό τεράστια πίεση, με την Boeing Co. να ζητάει κρατική υποστήριξη δισεκατομμυρίων δολ. και την Airbus SE να επεκτείνει τις πιστώσεις της και να ακυρώνει τα μερίσματα.
Για να προβλεφθούν τυχόν χρεοκοπίες αεροπορικών εταιρειών, στο ρεπορτάζ χρησιμοποιείται η βαθμολόγηση τύπου Z-score, που δημιουργήθηκε από τον Έντουαρντ Άλτμαν.
Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο Z-Score που ανέπτυξε ο Edward Altman τη δεκαετία του 1960 για να προβλέψει τις πτωχεύσεις, η Bloomberg φιλτράρει τα στοιχεία από τις εμπορικές αεροπορικές εταιρείες για να εντοπίσει εκείνες που κινδυνεύουν περισσότερο να πτωχεύσουν, βάσει των διαθέσιμων δεδομένων. Οι υπολογισμοί δεν λαμβάνουν υπόψη τα κυβερνητικά προγράμματα διάσωσης ή άλλες πηγές χρηματοδότησης που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη διατήρησή τους.
Το Z-score περιλαμβάνει πέντε μεταβλητές μέτρησης της ρευστότητας, της φερεγγυότητας, της κερδοφορίας, της μόχλευσης και της πρόσφατης απόδοσης. Το μοντέλο είχε αρχικά ποσοστά ακρίβειας άνω του 95% στην πρόβλεψη πτωχεύσεων, αλλά έπεσε στο 80% έως 90% λόγω αφερεγγυότητας ένα έτος πριν, δήλωσε ο Altman σε μια συνέντευξη του 2018.
Οι αεροπορικές εταιρείες που κινδυνεύουν να πτωχεύσουν μέσα στην επόμενη διετία
Κι ενώ στη λίστα κυριαρχούν εταιρείες από την Ασία, κυρίως λόγω των υψηλών επιπέδων χρέους, οι ευρωπαϊκοί μεταφορείς δεν μένουν ανεπηρέαστοι, όπως, άλλωστε, απέδειξε η κατάρρευση της βρετανικής αεροπορικής εταιρείας Flybe. Σύμφωνα με τον Altman, όσες εταιρείες συγκεντρώνουν βαθμολογία 1,8 ή μικρότερη κινδυνεύουν με πτώχευση, ενώ όσες συγκεντρώνουν βαθμολογία άνω του 3 επιδεικνύουν σταθερότητα. Η χαμηλού κόστους Norwegian Air Shuttle ASA, η Air France-KLM, η American Airlines Group Inc. και η SkyWest Inc. βρίσκονται κάτω από το όριο, επισημαίνεται στο Bloomberg.
Είναι γνωστό ότι οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο βρίσκονται σε συνομιλίες με τις αεροπορικές εταιρείες για οικονομική υποστήριξη, όπως και όσοι άλλοι μπορούν να τις υποστηρίξουν.
To μέλλον μερικών ασιατικών αεροπορικών εταιρειών
Οι αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να πουλήσουν περιουσιακά στοιχεία συμπεριλαμβανομένων των αεροσκαφών για να αντλήσουν χρήματα. Χωρίς να ληφθεί αυτό το βήμα, αν υποτεθεί ότι τα έσοδα από τις κρατήσεις εισιτηρίων συνεχίζονται, ορισμένα μπορεί να διαρκέσουν περισσότερο από ένα χρόνο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Credit Suisse Group AG. Έστω ότι η κατάσταση παραμένει ίδια και χωρίς να λαμβάνει υπόψη τα πιθανά μέτρα διάσωσης, ο παρακάτω κατάλογος δείχνει ποιες αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται σε καλύτερη θέση.
Οι αεροπορικές εταιρείες που θα μπορέσουν να κρατηθούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα “ζωντανές”
Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και 6 ελληνικές αεροπορικές εταιρείες
Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης βρίσκονται, εξαιτίας της εξάπλωσης του κορονοϊού και οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες καταγράφουν απώλειες και ζημιές πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Με επιστολή που εστάλη στο υπουργείο Οικονομικών και στα υπόλοιπα συναρμόδια υπουργεία και συνυπογράφηκε από τις εταιρείες Air Mediterranean, Blue Bird, Ellinair, GainJet, Lumiwings, και Orange2Fly, εκφράστηκε η έντονη ανησυχία για τις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες χωρίς την άμεση παροχή κρατικής βοήθειας θα καταρρεύσουν πλήρως, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν πάρα πολλές θέσεις εργασίας.