Η πόλη που αντικατέστησε τα αμάξια με 20.000 ποδήλατα και έβαλε τα γυαλιά σε όλη την Ελλάδα

Κατάφερε να αντιμετωπίσει με επιτυχία το κυκλοφοριακό χάος

Μπορεί το ζήτημα να είχε ξεχαστεί μέσα στην καραντίνα, καθώς οι δρόμοι είχαν αδειάσει, ωστόσο ‘’η επιστροφή στην κανονικότητα’’ φέρνει και πάλι το κυκλοφοριακό χάος στο προσκήνιο.

Κυκλοφοριακό χάος επικρατεί σχεδόν σε όλους τους δρόμους των μεγάλων πόλεων της Ελλάδος. Με τους ειδικούς να ψάχνουν τρόπους… αποσυμφόρησης για τους κεντρικούς οδικούς άξονες, τη στιγμή που σε μία πόλη έχουν ήδη στραφεί στην «πράσινη» μετακίνηση.

Η πόλη στην οποία θα αναφερθούμε είναι επίπεδη. Ο «εφιάλτης» με τις ανηφόρες και τις κατηφόρες δεν υπάρχει. Έτσι, με τη βοήθεια της γεωγραφίας η Καρδίτσα έχει γίνει η «ποδηλατική πρωτεύουσα» της Ελλάδας. Παντού στην πόλη υπάρχουν ποδήλατα!

Από τη δεκαετία του ’60 οι Καρδιτσιώτες επέλεγαν τα ποδήλατα για να πάνε στις δουλειές τους και οι μαθητές στα σχολεία.  Τις δεκαετίες του ’80 και του ’90, η ραγδαία αύξηση των αυτοκίνητων στην πόλη δημιούργησε σταδιακά μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα και κυρίως πρόβλημα στάθμευσης. Και πάλι το ποδήλατο ήταν εκείνο που θα έδινε τη λύση. Το 2003, ξεκίνησε η κατασκευή ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων που πλέον απλώνεται σε ολόκληρη την πόλη και αναμένεται να επεκταθεί κι άλλο. Συνολικά υπάρχουν 7.300 μέτρα ποδηλατοδρόμου στον αστικό ιστό και 10.500 μέτρα στον περιαστικό ιστό.

«Ο Καρδιτσιώτης είναι ταυτισμένος με το ποδήλατο του»

«Είναι δύσκολο να συναντήσεις έστω κι έναν κάτοικο της πόλης, άνδρα ή γυναίκα, παιδί ή ηλικιωμένο που να μην έχει κάνει συστηματικά ποδήλατο στη ζωή του. «Έχουμε πελάτες που ήρθαν ως παιδιά με τον παππού τους να πάρουν ως δώρο το πρώτο τους ποδήλατο και σήμερα έρχονται με τα δικά τους παιδιά ή εγγόνια να αγοράσουν γι’ αυτά», λέει ο Ηλίας Ράπτης, ιδιοκτήτης του καταστήματος εμπορίας και επισκευής ποδηλάτων «Κόγιας». Το συγκεκριμένο κατάστημα είναι από τα παλαιότερα του είδους στην Ελλάδα. Ο Ηλίας Ράπτης είναι η τρίτη γενιά, η επόμενη, ο 22χρονος γιος του δουλεύει ήδη στο κατάστημα.

«Ο Καρδιτσιώτης είναι ταυτισμένος με το ποδήλατο του» λέει. Σίγουρα η γεωγραφία της πόλης παίζει τον ρόλο της. Η πόλη είναι μικρή, επίπεδη, η ρυμοτομία της εξυπηρετεί στο να μην χρειάζεσαι καν ένα σπουδαίο ποδήλατο για να κάνεις τη δουλειά σου. Τυχαίνει να επιδιορθώνουμε ποδήλατα που έχουν κατασκευαστεί τη δεκαετία του 1970 και κυκλοφορούν ακόμα», λέει ο κ. Ράπτης. «Αυτοί που δείχνουν να διασκεδάζουν πάρα πολύ την ιδιαιτερότητα της πόλης είναι όσοι τύχει να μετακομίσουν εδώ για επαγγελματικούς λόγους. Ξαναθυμούνται την παιδική τους ηλικία».

Στην πόλη, δεν υπάρχει επιχείρηση που να νοικιάζει ποδήλατα γιατί δύσκολα θα έβρισκε πελάτες, αφού ήδη υπάρχουν πάνω από 20.000 ποδήλατα. Για τους επισκέπτες που θα μείνουν λίγο στην πόλη υπάρχει το σύστημα εκμίσθωσης ποδηλάτων του δήμου το οποίο έχει περίπου 80 ποδήλατα και με το οποίο μπορεί ο οποιοσδήποτε να βρει ένα ποδήλατο σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, να το χρησιμοποιήσει για όσο χρόνο επιθυμεί και να το επιστρέψει στη συνέχεια σε οποιονδήποτε από τους σταθμούς μίσθωσης.

Καρδίτσα: Χάρη στα ποδήλατα έχει χαμηλά ποσοστά ατυχημάτων

Για μία πόλη που καθημερινά κινούνται χιλιάδες ποδήλατα τα ατυχήματα είναι μάλλον περιορισμένα. «Και μένα μου κάνει εντύπωση, παρακολουθώντας τον τρόπο που κινούνται τα ποδήλατα στον δρόμο, πολλές φορές ανεξέλεγκτα» λέει ο Θωμάς Αρβανίτης, πρόεδρος του Ποδηλατικού Ομίλου Καρδίτσας. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως και το ποδήλατο είναι όχημα και οφείλει να υπακούει στους κανόνες της οδικής κυκλοφορίας. Ίσως ο μικρός αριθμός ατυχημάτων έχει να κάνει με το γεγονός πως οι οδηγοί αυτοκινήτου στην Καρδίτσα είναι συνήθως ποδηλάτες και οι ίδιοι. Οπότε είναι αρκετά προσεκτικοί».

«Το εντυπωσιακό είναι πως οι μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι είναι εκείνοι που μάλλον δεν τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, οι οποίοι ισχύουν και για τα ποδήλατα όπως και για τα αυτοκίνητα. Υπάρχουν δρόμοι μονής κυκλοφορίας, φανάρια κλπ» λέει η κ. Έμυ Νεστορίδη, γενική γραμματέας του Ποδηλατικού Συλλόγου Καρδίτσας. «Οι νεότεροι που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν μαζί με τους ποδηλατοδρόμους είναι πιο συνεπείς. Ο σύλλογος προσπαθεί να αναδείξει την Καρδίτσα σε προορισμό για αθλητικό τουρισμό, ιδιαίτερα για τις ορεινές διαδρομές της. «Καλό θα ήταν το επόμενο διάστημα να έχουμε έναν χώρο όπου να μπορεί να υπάρξει μια τεχνητή πίστα mountain bike για προπόνηση».

Το ποδήλατο δεν έχει δημοτικά τέλη

Η τοπική αυτοδιοίκηση προσπαθεί με διάφορους τρόπους να ενισχύσει τη χρήση του ποδηλάτου. Ο δήμος απαλλάσσει επιχειρήσεις όπως delivery και κούριερ που χρησιμοποιούν ποδήλατα από μέρος των δημοτικών τελών. Ήταν μία από τις πρωτοβουλίες που έδωσαν στην πόλη το πιστοποιητικό “Cycle-friendly Employer” από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλασίας, η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που πέτυχε κάτι τέτοιο. Αλλά και το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «μικροί δήμοι» στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας το 2020.

«Πρωταθλήτρια Ευρώπης» στην Κινητικότητα πέρυσι.

Πέρσι, η Καρδίτσα κατέκτησε την πρώτη θέση ανάμεσα σε 3.134 πόλεις, φυσικά το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων ήταν καθοριστικό για τη διάκριση. Η φετινή Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, ξεκίνησε την Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου και ολοκληρώνεται την Τετάρτη 22 του Σεπτέμβρη και είναι προσαρμοσμένη σε συνθήκες υγειονομικής κρίσης και έτσι οι εκδηλώσεις κυρίως εστιάζουν σε ανοικτούς χώρους και πάντα τηρώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Related posts

Δεν το βάζει ο νους σου.. Ένα ελληνικό χωριό στα καλύτερα του κόσμου για το 2024 σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού

Οφθαλμαπάτη ή ανεξήγητο φαινόμενο; Ο δρόμος στην Πιερία που έγινε αντικείμενο μελέτης και συζήτησης

Καμία Αράχωβα, κανένα Πήλιο: Αυτός είναι ο απόλυτος χειμερινός προορισμός με καλό φαγητό – Μια ανάσα από την Αττική